Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Privatflyget slår mot effektiviteten

/

Annons

Till de märkligare händelserna under den politiskt turbulenta hösten, hör protesterna mot en eventuell nedläggning av Bromma flygplats. Det finns nämligen inget sådant förslag och det kommer inte att läggas fram något sådant förslag, om det inte visar sig att Arlanda kan ta över trafiken.

Socialdemokraten Anders Sundström med det väldigt tunga uppdraget som styrelseordförande i Swedbank, har fått regeringens uppdrag att utreda saken. Och han är tydlig på den punkten. En nedläggning av Bromma förutsätter en utbyggnad av Arlanda.

Man behöver därtill bättre kollektivtrafik och bättre vägar till Arlanda. Med fler direktflyg ut till omvärlden skulle det å andra sidan kunna bli betydligt bättre för näringslivet än vad Bromma kan erbjuda i dag. Sundström menar (SvD onsdag) att det också är vad näringslivet säger. Var flygplatsen ligger är sekundärt.

Det borde inte förvåna någon.

Nu har ju Sundström själv varit i blåsväder i samband med kritikstormen mot SCA-ledningens vidlyftiga användande av privatflyg. Han har nämligen själv använt det. Nu ska pengar betalas tillbaka.

Handlar genomslaget för SvD:s journalistiska avslöjande bara om oginhet? En del vill nog tro det. Jantelagen lever, säger många.

Jag menar att kritiken är berättigad. Inte minst när det handlar om de astronomiska summor vi här talar om, och när anhöriga till de ytterst välavlönade direktörerna blir inblandade.

Självklart har aktieägarna anledning att vara upprörda. Dessa är i en tid när pensionspengar ofta placeras i aktier inte sällan högst vanliga medborgare.

De anställda har också anledning att uppröras. Trots allt skapas vinsterna i produktionen. När klyftorna inom ett företag blir så stora att de anställda blir förbannande, så drabbas effektiviteten.

Jag är övertygad om att man på en eller ett par chefsnivåer under de högsta topparna kan berätta att avslöjanden som dessa sätter käppar i hjulet när verksamheterna ska effektiviseras.

SCA har ju en speciell och långvarig relation till vår bygd. Den tid – vi talar då sent 40-tal – då staten såg till att övervinster kom de anställda till fromma i form av semesterstugor var ett föredömligt sätt att ta tag i problem som dessa.

Det förebyggde direktörsexcesser samtidigt som det fungerar bra för personalen än i dag, 65 år senare.

Frågan varför SCA anser sig behöva eget privatflyg när huvudkontoret ligger 20 minuter med snabbtåg från Arlanda, med landets bästa utbud av flygförbindelser har inget rationellt svar. Jag är glad att det ännu finns riksmedier med resurser att granska vår verklighet.

Mer läsning

Annons