Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se värdet i decentralisering

/

Annons

Den utredning från Trafikverket som vill se färre trafikledningscentraler för tågtrafiken, placerar Ånge på sista plats. Därvid spelar det tydligen ingen roll att trafikledningscentralen är moderniserad för bara några år sen. Någon hänsyn till att var je jobb i Ånge betyder mer för bygden än ett jobb på större orter gör, vägs inte heller in. Hotet är reellt.

Om detta kan för det första sägas att det inte är något negativt att Trafikverket försöker effektivisera järnvägen. Tvärtom är det en förutsättning för att järnvägen ska kunna konkurrera med andra trafikslag.

Så för att kunna slå hål på själva grundidén får man först se hur realistiska planerna på färre centraler är.

När det gäller placeringen av de centraler som blir kvar, bör man sen särskåda argumenten noga. På järnvägen, liksom sannolikt i många riksomfattande verksamheter, har det alltid funnits en tendens att lägga verksamheter i storstäderna även då det funnits alternativ.

Det såg likadant ut vid 80-talets slut. Även på den då överhettade arbetsmarknaden valdes ofta storstäderna trots att chansen att få behålla en trogen personal var betydligt större ute i landet. Det blir lätt så när de som utreder saken själv sitter i storstaden.

Med dagens arbetslöshet är skillnaden i arbetslöshet mellan orterna möjligen mindre. Och det är klart att stora nyrekryteringar kanske inte blir lika enkla att uppnå i Ånge som i städer. Men nog borde det vara en självklarhet att statlig verksamhet som kan ligga ute i landet ska läggas där.

Dit hör styrning av tågtrafik, som faktiskt inte kan ha någon direkt koppling till den ort centralen ligger.

För järnvägens del är det viktiga att planeringen är gemensam och samordningen stor. Här brister dagens avreglerade järnväg. Trafikledningscentralernas placering är lika ointressant för järnvägens del, som den är avgörande för orter som Ånge. Svante Säwén

Mer läsning

Annons