Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skogens män flyger helst privatjet

/

Annons

Min far jobbade i skogen åt SCA större delen av sitt yrkesliv. Jag minns hur han pratade om ”Bolaget” med den sorts dubbelbottnade respekt som folk kan ha för en arbetsgivare de är helt i händerna på, men ändå blir anständigt behandlade av. Jag undrar vad han hade tyckt om dagens SCA-chefer. Svenska Dagbladets avslöjanden om deras resvanor är häpnadsväckande. Styrelseordföranden Sverker Martin-Löf och vd:n Jan Johansson framstår som en blandning av brukspatroner från 1800-talet och moderna oljeshejker.

För att cheferna ska slippa stå i kö har SCA köpt in en liten privat flygplansflotta för en halv miljard. Med den flyger Sverker Martin-Löf i skytteltrafik mellan Bromma och Östersund. Inte för att göra affärer, utan för att ta sig till och från bolagets jaktanläggning med tillhörande vinkällare i Henvålen, Härjedalen.

Ett vanligt mönster efter en jakttur är tydligen att skicka ett tomt plan från Bromma för att hämta Martin-Löf i Östersund. Ibland flygs han tillbaka till fjällen samma dag, varpå planet tomkörs till Bromma igen. Varje tur och returresa kostar i runda tal 150 000 kronor. Ändå överträffas han av kollegan Jan Johansson, som flög ensam i SCA:s privatjet till och från New York till en kostnad av 1,6 miljoner.

Slöseriet är tidvis sanslöst: När det fattas sprit till en jaktlunch hämtas den med helikopter. När en jaktgäst glömmer plånboken i Stockholm hämtas den med privatjet. Man undrar vilken planet de här herrarna lever på. Lyxiga jaktanläggningar för slutna grabbsällskap tycks vara en företeelse som lever vidare genom århundraden. Men slumpvisa turer med privatjet är en annan sak. Efter finanskrisen betraktas sådant som höjden av arrogans. Dessutom rimmar det dåligt med de hållbarhetsmål som de flesta företag har. Därför är det bra att Folksam, AP-fonderna, AMF och andra ägare har reagerat på avslöjandena och krävt en granskning av skandalen.

En intressant parentes: Den lilla exklusiva grupp affärsjetbolag som flyger företagsledare i privatplan har blivit tilldelade en sjättedel av alla start- och landningstider på Bromma. Det är alltså en liten, men mäktig och penningstark grupp som ser hur deras gräddfil hotas om Bromma flygplats stängs. Det är inte omöjligt att det avgör utgången av den striden. Jag sätter en slant på det.

Mer läsning

Annons