Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sofia Mirjamsdotter: Stå upp för rätten att bära keps i klassrummet

Annons
Huvtröjor och kepsar bör få behållas på i klassrummet, då de hjälper barn med NPF-diagnoser att stänga ute övermäktiga intryck. Foto: Jessica Gow

Barn med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF) så som ADHD eller Aspergers syndrom (AS) har det inte lätt.

Deras diagnoser är omgärdade av fördomar, och trots att medvetenheten och kunskapen ökat på senare tid saknar många skolor kompetens och förutsättningar att möta dessa barns behov.

Så många som tre av fyra lärare saknar helt kunskap om dessa funktionshinder och vet inte hur de ska anpassa undervisningen för eleverna, trots att 10 procent av alla elever uppskattas ha någon form av särskilda behov. Många av lärarna bemöter barnen kontraproduktivt och fel, helt enkelt för att de inte vet hur de ska göra.

Och det är inte bara de här barnen som blir lidande. Även omgivningen drabbas när den som har ADHD inte får den anpassning hen behöver. Det fast det finns väl beprövade metoder som inte heller behöver kräva några enorma resurser.

I ett sådant läge är det väldigt synd att fördomar sprids ytterligare, som i denna artikel i Expressen av Malin Lernfelt. Hon hävdar att frågan om keps på inomhus handlar om hyfs och respekt, och avfärdar rörelsen #rörinteminkeps som startats på initiativ av beteendevetaren Anna Sjölund. Sjölund arbetar med att handleda personal som arbetar med dessa elever, och hon om någon vet vad en keps eller huvtröja kan betyda för ett barn som har svårt att sortera intryck.

Jag trodde att debatten om kepsar i klassrummet för länge sedan förpassats till historien, men uppenbarligen finns fortfarande personer som på allvar tror att kepsen är förknippad med stök och bråk, när det i själva verket kan vara precis tvärtom. Den kan användas för att lugna en elev som annars skulle ha svårt att koncentrera sig. Ingen skulle ta ifrån ett barn dess glasögon, rullstol eller hörapparat. Trots det är det fortfarande många skolor och enskilda lärare som förbjuder keps i klassrummet, med oönskade effekter som följd.

Argumentet att det är oartigt att använda huvudbonad inomhus och att barn ska lära sig respekt håller inte, även om det vore så att ingen egentligen skulle ha behov av det. Regler är bra, men de bör kunna förklaras med rimliga argument och huruvida det är hyfsat eller inte att ha keps/hatt/mössa på vid olika tillfällen förändras över tid. Det borde vara en icke-fråga för grund- och gymnasieskolan.

Ett annat argument handlar om att kunna se läraren i ögonen. Just svårigheten att se folk i ögonen är ett diagnoskriterium för exempelvis AS, och även om det skulle gå att tvinga barnen att göra detta vore det djupt orättvist då ögonkontakt i sig kan ta så mycket energi och kosta så mycket att eleven i gengäld inte hör ett ord av vad som sägs.

För det barn som har svårt att sortera intryck kan en keps eller en huva som stänger av synintryck göra enorm skillnad. Andra har problem med att sortera ljud och då kan hörlurar eller hörselkåpor komma väl till användning. Det är dessutom mycket enkla verktyg att använda även för de lärare som i övrigt saknar kunskap om NPF-diagnoser.

Respekt är att ta dessa elevers problematik på allvar, och på alla tänkbara sätt underlätta deras skolgång. Att låta dem behålla kepsen på är ett väldigt enkelt sätt att göra just detta.

Mer läsning

Annons