Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomas Izaias Englund: Socialdemokraterna är Norrtågs största problem

Annons
Elvy Söderström (S). Foto: Leif Wikberg.

Det finns många bra förklaringar till varför tågen längs Botniabanan inte rullar som de ska.

Norrtågs tekniska chef Olle "håller inte" Tiderman har bland annat förklarat att det finns älgar i skogen och att det kommer snö från himlen.

Och att rälsen inte är byggd av reardenmetall.

Därför ser vi återigen hur Norrtåg har stora problem med förseningar och inställda avgångar. Vreden bubblar och det är fullt förståeligt.

Samtidigt tycks många frustrerade resenärer ha glömt bort att Norrtåg inte är ett helt vanligt företag, och att resorna längs Botniabanan är kraftigt subventionerade.

Den normala regeln för business "kunden har alltid rätt" gäller alltså inte. I fallet Norrtåg är regeln "partiet har alltid rätt" eftersom företaget för närvarande styrs av Socialdemokraterna via ägarna i Norrlandslandstingen och regionerna.

Det är också förklaringen till varför Norrtågs styrelse befolkas av flera av Norra Sveriges tyngsta politiker.

I Norrtåg sitter idel ädel politikeradel från de fyra nordligaste länen.

Styrelseordförande är ingen mindre än Elvy Söderström (S).

Det i sin tur är skälet till varför regionråden i Norrland inte törs klaga på Norrtåg. De skulle bli uppläxade av henne om de ens vågade pipa om att styrelsen inte sköter sina åtaganden. Lydigt ska landstingen och regionerna fortsätta pumpa in skattemedel i företaget utan krav på motprestationer eller regularitet. Det är den mäktiga styrelsens besked.

Maktförhållandet mellan ägare och styrelse är nämligen det omvända för Norrtåg. Det är också den huvudsakliga förklaringen till varför resenärernas klagomål sällan leder till förändringar annat än på marginalen (tänk: bättre wifi).

Det handlar inte om älgar och snö utan om socialdemokrater.

Om en majoritet av de folkvalda politikerna i Norrland verkligen tyckte att det fanns behov av bättre styrning och ledning av Norrtågs verksamhet så hade de sett till att avpolitisera styrelsen och sätta dit riktiga styrelseproffs.

Men det kommer knappast att hända så länge som Socialdemokraterna kontrollerar Norrland. Saken är den att resenärernas bild av Botniabanan inte är politikernas. De tycker att deras partikamrater i styrelsen sköter sig bra.

Resandeutvecklingen är dessutom positivt och sett till helår så är det inget större fel på kundnöjdheten, enligt Norrtågs årsredovisningar.

De fattiga Norrlandslandstingens och regionernas huvudsakliga problem är alltså inte missnöjet, utan att politikerna inte har råd att bygga ut kapaciteten i förhållande till önskemål och politiska agendor.

Det är som bekant snuskigt dyrt att hålla en järnväg under armarna och de norrländska skattebetalarna går redan in med närmare 100 miljoner kronor årligen i rena driftbidrag.

I politiska kretsar tar man därför väldigt liten hänsyn till de resenärer som är missnöjda.

Om man läser mellan raderna när norrländska makthavare pratar om Norrtåg så kan man ofta ana vad de egentligen tycker om de som klagar på trafiken längs Botniabanan.

Det tycks råda en uppfattning om att medborgarna är otacksamma.

Men det kan man av politiska skäl givetvis inte säga.

Inte öppet i alla fall.

Tomas Izaias Englund är politisk redaktör (lib.) för Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda. Foto: Arkiv.

Du har läst en ledartext av Tomas Izaias Englund som är politisk redaktör (lib.) för Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda.

Följ Tomas på Twitter och Facebook eller läs fler ledare på Allehanda.se.

Mer läsning

Annons