Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Toppskolor pekas ut som dåliga exempel i nytt utspel

/
  • I går visade Stefan Löfven och Magdalena Andersson att för dem är driftsformen viktigare än resultatet i skolorna.

Inslaget av normativt tänkande i den socialdemokratiska självbilden är påfallande. Det är det påbjudet socialdemokratiska sättet att organisera samhället som är det mest förnuftiga, det som alla andra borde ta efter.

Annons

Sällan har väl det visat sig så tydligt som i S nya skolpolitiska utspel. Då slog S fast att med Löfven som statsminister ska staten bestämma hur friskolor bemannar verksamheten.

Det kunde ju ha varit befogat om friskolorna gjort dåligt ifrån sig med avseende på kvalitet och kunskapsutfall för eleverna. Men sanningen är den omvända.

När den framgångsrika Internationella Engelska skolan tidigare i år deklarerade att de skulle öppna en skola i Falun var intresset mycket stort. 450 föräldrar kom till ett informationsmöte och så många ville att barnen skulle börja där att verksamheten kunde starta.

Kunskapsskolan, som S ville neka öppna i Borlänge, har också en kö av elever. Det är inte att undra på. Kunskapsskolan har en helt individanpassad undervisning som verksamhetsidé och Engelska skolan har ett koncept med just engelskspråkig undervisning, samt ordning och studiero.

I fallet Engelska skolan fungerar undervisningen mycket bra. Eleverna har snittbetyg mellan 37-81 procent högre än snittet i Sverige, och allra bäst är Engelska skolan på att lära ut fysik, kemi och matematik. Också Kunskapsskolan lyckas väl.

Det var precis dessa två skolor som Stefan Löfven på torsdagsförmiddagen pekade ut som dåliga exempel. Med S retorik hette det att "Vi socialdemokrater aldrig kan acceptera att vinstdrivande skolor skär ned på personal för att kunna göra vinst".

Löfven hade lika gärna kunna säga: "Det verkar som att friskolor är mycket bättre än kommunala på att organisera lärandet, men det tänker vi sätta stopp för".

S lanserar nu de kommunala skolornas nyckeltal som tvingande för friskolorna. Det är alltså friskolorna som ska anpassa sin organisation så att den påminner om de kommunala skolor som de visat sig vara bättre än.

På sätt och vis är det här naturligtvis mycket klargörande. S har i friskoledebatten i bland antytt att partiet grundar sina överväganden på elevintresset och att det är kunskapsresultatet och inte driftsformen som är viktigast.

Nu visar S att för S, som alltid betraktat kommunal verksamhet som skapelsens krona, är driftsformen viktigare än utfallet. En statsministerkandidat som verkligen brydde sig om föräldrar och elever skulle sagt:

"Jag undrar hur de gör där, på Engelska skolan, som är så bra på att lära ut. Det lovar jag väljarna att ta reda på och tillämpa också i de kommunala skolorna."

I stället säger Stefan Löfven tvärt om.

Mer läsning

Annons