Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utan järnväg stannar Norrland

/
  • Järnvägen i Sverige befinner sig i djup och akut kris.

Jag reser en del inom Sverige, och nästan alltid väljer jag tåget som transportmedel. Att resa med tåg är bekvämt, det finns tid att både koppla av, arbeta och äta under en resa mellan Sundsvall och Stockholm. Det är det utan konkurrens mest miljövänliga alternativet att resa, och det har tidigare känts som det allra säkraste. Tyvärr gör det inte det längre.

Annons

Urspårningar, larm från personal om bristande underhåll och återkommande signalfel gör att jag inte längre känner mig helt trygg när jag åker tåg. Det viskas bland ombordpersonalen, att inte heller de känner sig trygga. Det talas om när, inte om, en allvarlig olycka med persontåg ska inträffa. Till detta kommer de allt vanligare förseningarna, och inställda tåg.

Detta är en mycket allvarlig situation och takten i underhållsarbetet och utbyggnaden måste snabbas upp, helst igår. Inte minst för oss norrlänningar är järnvägen en av de viktigaste framtidsfrågorna. Det handlar om överlevnad, om möjligheter att i framtiden kunna leva och bo i den norra halvan av Sverige.

I den pågående valrörelsen är det flera som lovar pengar till järnvägssatsningar. Alliansen lovar med sitt Sverigebygge 140 miljarder till järnvägen. De flesta av de miljarderna kommer att gå till höghastighetsbanor i södra Sverige, men även satsningar på Botniabanan, Ådalsbanan och inlandsbanan ingår.

Också Miljöpartiet vill satsa på höghastighetståg, medan Socialdemokraterna är det parti som vill satsa mest på underhåll av befintliga järnvägar.

Klart är att det behövs mångmiljardsatsningar på både underhåll och nybyggnationer. Inte minst i Norrland, här vi behöver fler dubbelspår och självklart möjlighet att resa med tåg längre norrut än till Umeå längs kusten. Vi har inte råd att inte satsa på järnvägen, då den är en förutsättning för att näringslivet ska utvecklas och växa, och för att människor ska vilja bo kvar alternativt flytta norrut.

Dessa nödvändiga satsningar kostar givetvis, men får inte ses som enbart en kostnad, utan som väl investerade pengar. En fungerande infrastruktur är grunden för tillväxt, och de kostnader som uppstår på grund av inställda tåg och järnvägssträckor som är obrukbara under långa perioder på grund av olika olycksincidenter ska inte underskattas. Allt fler väljer bort tåget som primärt transportmedel då de inte tycker sig kunna lita på att det ska komma fram i tid. Det är en olycklig utveckling inte minst i miljöhänseende.

Tyvärr är inte de löften om utbyggnad som nu strösslas över väljarna från både höger och vänster tillräckligt generösa när det kommer till Norrland. Höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg är naturligtvis välkommet och bra, men varför inte i Norrland, här avstånden är större och därmed även tidsvinsterna som kommer av snabbare tåg?

Nya stambanor behövs i hela landet, och det börjar brinna i knutarna. Vill vi få företag att investera och etablera sig i de norra delarna av landet krävs fungerande infrastruktur, och då inte minst säker och pålitlig järnväg för transport av både gods och människor.

Mer läsning

Annons