Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad gör S:t Olofsskolan som andra inte gör?

/
  • S:t Olofsskolan i Nacksta har på senare år varit väldigt framgångsrik. Kanske har andra skolor i Sundsvall något att lära sig av hur man jobbar där?

I söndags skrev jag en krönika med rubriken Varför är Sundsvalls skolor så dåliga?

Annons

På måndagen svarade João Pinheiro, ordförande för barn- och utbildningsnämnden i Sundsvall, på samma fråga i SVT:s regionala nyheter.

– Ja, det vet vi inte riktigt, men jag är säker på att våra elever är inte dummare än andra och våra lärare är inte sämre.

I dag svarar Pinheiro på min krönika på debattplats i ST. Han skriver bland annat: "Sveriges bästa skola 2021 har, i alla fall för mig, haft större innebörd än att bara mäta resultat." Det är bra! Men jag saknar en sak i debatten om skolan i Sundsvall – och målet om Sveriges bästa skola 2021 – och det är en definition av vad det innebär.

När har vi uppnått målet om Sveriges bästa skola?

Är det när en viss procent lämnar årskurs 9 med gymnasiebehörighet?

Är det när ett visst resultat har uppnåtts av eleverna på de nationella proven?

Är det när mjukare värden, som att få eller inga elever mobbas i skolan, kan sägas vara uppnådda?

Eller är det när något annat kriterium – eller möjligen alla de ovanstående – är uppnått?

Utan en tydlig definition av vad Sveriges bästa skola innebär så är det svårt för skolor och skolledare att veta vad det är de ska jobba mot.

Pinheiro menar också att det måste fokuseras både på "centralstyrda och lokala åtgärder". Det är förvisso sant, men det är bara det senare ledet som de folkvalda i Sundsvalls kommun direkt kan påverka. Därav min uppmaning att fokusera på just den biten. För det är ett faktum att vissa kommuner lyckas bättre och vissa sämre med att erbjuda eleverna en bra skola, detta trots att den nationella skolpolitiken och läroplanen är densamma för samtliga landets 290 kommuner. Kommunerna är huvudmän för skolan och både kan och ska som sådana göra allt för att Sundsvalls skolor ska hålla så hög kvalitet som möjligt. Det är då ett stort problem att barn- och utbildningsnämndens ordfröande inte vet varför Sundsvalls skolor presterar så dåligt.

Vad kan förklaringen då vara till att Sundsvall presterar sämre än nästan alla andra kommuner i landet enligt en mätning från SKL?

Varför inte göra en översyn av Sundsvalls skolorganisation och hur skolorna styrs? "Låt inget vara heligt" skrev jag i söndagens krönika och jag står fast vid det. Börja i toppen. Kan det vara så att förvaltningen inte fungerar som den ska? Är skoldirektör Tommy Nilsson rätt person på rätt plats? Detta är frågor som måste ställas. För som Pinheiro sa till SVT så finns det ingen anledning att tro att Sundsvalls elever är dummare än barn i andra kommuner. Inte heller att vi har särskilt dåliga lärare just i Sundsvall.

Varför inte ta ett snack med rektor och lärare på S:t Olofsskolan i Sallyhill, en skola som på ett imponerande sätt har lyckats vända en negativ utveckling. Vad har man gjort där som har gett så goda resultat? Går det att kopiera och införa på andra skolor i kommunen?

Menar vi i Sundsvall allvar med målet om att ha Sveriges bästa skola 2021 så måste vi omedelbart sätta i gång arbetet och vrida och vända på varenda tänkbar sten.

Mer läsning

Annons