Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våga ta ställning

Annons
För sjunde året i rad genomför TV 4 temaveckan "Nollrasism". Kampanjveckorna har sett olika ut men har alltid haft samma budskap Sverige ska ha noll rasism och samhället måste bli bättre integrerat.
Årets vecka inleddes med samhällsmagasinet Kalla fakta har undersökte attitydskillnaderna hos bostadsförmedlare om Mohamed eller Andreas ringer och frågar efter lediga, attraktiva, lägenheter. Mohamed får inget napp medan Andreas vid upprepade tillfällen får flera erbjudanden om lediga lägenheter.
Att tala knagglig svenska och ha ett utländskt klingande namn är omvittnat jobbigt och man möts ofta av en obehaglig vardagsrasism. Detta blir otroligt tydligt i de exempel som TV 4 nu lyfter fram. Andra har tidigare visat hur mörka personer inte blir insläppta på restauranger och barer eller att arbetsgivare nobbar invandrare medan svenskar omedelbart får anställning.
TV 4:s nollrasismsatsning är ett exempel på hur stora medier kan driva opinionsbildning på ett mycket bra sätt till skillnad från Sveriges television vars sändningar antingen handlar om att just SVT är en fri och oberoende kanal eller om galor till förmån för diverse välgörenhet som andra tagit initiativ till. TV 4 visar att det går att ta ställning utan att förlora trovärdighet.

Mer läsning

Annons