Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför är Sundsvalls skolor så dåliga?

/
  • João Pinheiro, barn- och utbildningsnämndens ordförande, bör tillkalla en kriskommission för Sundsvalls skolor.

Alla Medelpads kommuner placerar sig dåligt i Sveriges kommuner och landstings (SKL) senaste mätning över vilka kommuner som har de bästa kommunala grundskolorna.

Annons

Bäst placerar sig Ånge, plats 186 av landets 290 kommuner. Det är inte särskilt bra, men för Sundsvall och Timrå är rankningen en än dystrare läsning: plats 281 respektive 286. För Sundsvalls del innebär det ett tapp med 50 platser.

Det som skiljer SKL:s rankning från flera andra är att den försöker vikta kommunerna efter vilka förutsättningar de har. Det betyder att Sundsvall inte nödvändigtvis har bland de allra sämsta resultaten i landet, men att kommunens förutsättningar för att ha betydligt bättre resultat än vad man faktiskt har, gör att Sundsvall placerar sig lågt på listan.

I veckan visade också en undersökning som den liberala tankesmedjan Timbro genomfört att fem av 50 skolor i Sverige som har underpresterat – visat sämre resultat än genomsnittet – i minst tio år finns i Medelpad. Fyra i Sundsvall. En i Timrå. Ytterligare en handfull i andra kommuner i Västernorrland.

I debatten som följt på dessa mätningar så har det emellanåt antytts att skolorna i Sundsvall, Timrå och Ånge skulle prestera bra, men att skolor i andra kommuner presterar ännu bättre. Det är tyvärr önsketänkande. John F Kennedy sa en gång att "a rising tide lifts all boats" (ungefär: "I högvatten lyfts alla båtar"). Om det vore så väl att svenska skolor generellt presterade allt bättre år efter år så vore det förstås ett mindre problem om skolorna i Medelpad inte blev bättre i fullt lika hög takt som andra skolor. Men nu är verkligheten inte sådan. Svenska skolor presterar inte bättre och bättre år efter år. Och i den absoluta botten ligger skolorna i Sundsvall och Timrå.

Visionen om att Sundsvall ska ha Sveriges bästa skola år 2021 framstår för varje dag som går allt mer avlägsen.

Ofta används rikspolitiken som syndabock för kommunpolitiker som har misslyckats med sina uppgifter. Men det är inte i första hand Ibrahim Baylans (S), Jan Björklunds (FP) eller Gustav Fridolins (MP) – de tre senaste skolministrarna – fel att skolorna i Medelpad tappar mark när de jämförs med andra kommuner.

Visst påverkas skolan av vad utbildningsministern lägger för förslag och av vad som beslutas i riksdagens utbildningsutskott, men låt oss för en gångs skull inte fastna där. För det finns mycket som de nämnder som ansvarar för skol- och utbildningsfrågor kan göra för att påverka skolresultaten.

Hur vore det om kommunens politiker, oavsett politiska tillhörigheter, kunde samla sig i ett slags haverikommission och gå till botten med vad som måste göras. Låt inget vara heligt; vrid och vänd på varenda sten. Och när ni ändå håller på, lämna de ideologiska skygglapparna hemma; oavsett det handlar om friskolor, betyg eller om vilken pedagogisk metod som är bäst. Men först och främst: Fokusera på det ni kan påverka i kommunen. Att skylla ifrån sig i stället för att försöka rätta till de fel och brister som finns lokalt har aldrig lett någonstans.

Undersök vad framgångsrika skolkommuner gör som inte vi inte gör i Sundsvall, Timrå och Ånge. Vad kan vi kopiera och vad är specifikt för dessa kommuner och inget som vi bör ta efter?

Kavla nu upp ärmarna och skrid till verket!

Mer läsning

Annons