Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lina Norberg Juuso: Mobilförbud i skolor är populism

Vi lever mitt i digitaliseringens era. Även om några längtar tillbaka till en analog värld så går tiden inte att backa. Idag lever vi stora delar av livet på nätet, vi gör våra bankärenden, beställer hem gummistövlar och snackar med grannen via messenger.

Annons

Kanske till och allt samtidigt – kanske på olika skärmar. Nya generationer tar tekniken och digitaliseringen för given. Det är ingen ”ny” verklighet eller något annorlunda. Redan två-åringar är bekanta med skärmar och kan klicka sig fram på en läsplatta för att se på Babblarna. Tio-åringar letar fram youtubeklipp som kan hjälpa dem att förstå klimatförändringar. Tonåringar producerar egna filmer kring sitt intresse och laddar upp dem till världens möjliga beskådande. Nätet har gett möjligheten för fler röster att höras, på Twitter debatteras det, liksom på Instagram.

Ibland får en faktiskt nypa sig i armen när en tänker på hur snabbt det har gått. När jag var barn under 80-talet fantiserade jag och mina kompisar om att kunna ringa en vän och samtidigt se personen på en skärm. Det kändes då som ouppnåelig nivå. Som en rymdfilm som utspelade sig år 2045. Idag är det verklighet. Människor Skypar med varandra över landsgränser.

Naturligtvis är den här snabba utvecklingen jobbig för dem som inte är bekanta med teknik eller har råd att ha en funktionell dator eller en smart telefon. Dagens medborgare förväntas kunna uträtta de flesta ärendena via nätet. Det är problematiskt att samhällsservicen försämrats för dem som inte är digitala. Att ständigt hänvisas till att sköta sina ärenden på nätet inte möjligt för alla. Då fungerar digitaliseringen som exkluderande och en stressfaktor. Det är lätt att hitta fler argument som pekar på tekniken och internets baksidor.

På nyheterna kan vi höra ungdomar som återger hur de blir stressade av jakten på likes. Nätmobbning är ett verkligt problem. Debatter på sociala medier kan spåra ur och få fruktansvärda konsekvenser. Facebookskandalen. Det är bara att lägga till fler punkter i tanken själv.

Men ändå: Vi lever i den verklighet vi är och all ny teknik har sina för- och nackdelar. Nu är trenden att politiska partier går ut och vill förbjuda mobiltelefoner i grundskolan. Ambitionen är bland annat att förbättra studieron. Men om en klass har problem med att mobiler stör undervisningen så är grundproblemet det sociala klimatet – inte mobiltelefonerna.

Stör mobiltelefoner lektionen är det brist på gemensamma regler – eller bristande respekt för regler - och det problemet återstår även om mobiltelefonerna försvinner. Då kommer det att yttra sig på annat sätt. Senast ut kring förbudsivern var Socialdemokraterna. Det är beklagligt. Redan idag kan skolor besluta om mobilförbud när det behövs. Ett generellt förbud är inte nödvändigt, inte heller önskvärt. Världen är digital. Barnen ska rustas för att lära sig hantera den, och lära sig att hantera mobiltelefoner på ett social acceptabelt sätt.

Det görs inte via generella förbud.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons