Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lina Norberg Juuso: Potthålspeng – något att älska

/
  • Potthål i vägen, ingen rolig syn för bilister, något som landsbygdsministern nu vill åtgärda.

Annons

Det var ju inte jätteroligt direkt att i glesbygdens glesbygd låna släktingens bil för att köpa lite mellanmjölk i lanthandeln och sedan återvända skamsen med punkterat däck. Inte för att jag kört synnerligen vårdslöst, eller av någon anledning rattat in på en spikmatta, utan för att jag helt enkelt inte hade koll på var det ”nya” potthålet på asfaltsvägen låg. När en kör på ”potthålsvägar” regelbundet så lär en sig var ratten ska vridas till vänster eller höger och var farten ska saktas in rejält. Det sitter liksom i armarna och fötterna, var potthålen är, men när en kör sällan på vägen så… Ja, då kan det bli punka.

Och om någon läsare nu sitter och undrar vad tusan ett potthål är så kommer här en icke vetenskaplig definition: Det är ett ganska stort hål i asfaltsvägen. Ett så pass stort hål att det ”bumpar” och skrapar till när däcken kommer i kontakt med dem. Då svär en. Gärna på finska för rätt effekt. När det sedan visar sig att potthålskontakten orsakat punktering får en svära på vilket språk som helst!

Det är omständligt med punktering. Det är superduperomständligt med punktering i glesbygden. Men framförallt kan det vara farligt med potthålsvägar. Som lokalreporter med bevakning i glesbygdsområden skrev jag säkert tusen artiklar om till exempel ambulansfordon som fått punktering på grund av dåliga vägar (nåja, nu överdrev jag för att få en effekt – men ni fattar).

Därför blev jag väldigt glad när jag läste en debattartikel från den socialdemokratiska landsbygdsministern Sven-Erik Bucht i Västerbottens-Kuriren (012318) där han deklarerade att det i regeringens satsning på landsbygden finns med något som kallas för ”potthålspeng”. Stålar som helt enkelt ska gå till att rusta upp vägarna på landsbygden. Det är en otroligt viktig satsning. Dels för säkerheten för privatbilister, yrkestrafik och räddningstjänst. Men också för att hela landet ska vara tillgängligt för alla och ha möjlighet att överleva. Bra och säkra vägar är nödvändigt för arbetsmarknad, turism, service och utveckling.

Tack och bock för att den rödgröna regeringen satt landsbygdspolitik som prioritet. Klyftan mellan stad och land har negligerats allt för länge. Städerna kommer med all sannolikhet att fortsätta växa och locka folk. Men likväl är det så att långt ifrån alla som vill bo i städer eller i tättbefolkade områden. Det är heller inte önskvärt. Men för att glesbygden ska ha en chans att ha drägliga livsvillkor krävs det politik och det levereras alltså just nu.

Dock måste jag rikta kritik mot mediernas rapportering kring detta med satsningen på vägarna ute i landet. När jag googlade på potthålspeng fick jag bara ett (1!) resultat. Hur kan artiklar med rubriker som ”Hit går Buchts potthålspeng” eller ”Potthålspeng räddar din semester” inte ha skapats? Det är ju potentiella klickraketer, speciellt inför storhelger och semestrar när folk tar bilen och reser extra mycket. Jag kommer härmed med mitt strå till stacken med rubriken: ”Potthålspeng – något att älska”.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons