Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ställ sociala krav vid upphandlingar

/

Annons

Vi vet hur det gick vid bron över Sundsvallsfjärden. Medan E4-bygget söder om stan sköttes efter konstens alla regler, så gick det sämre vid brobygget. Där vann stora utländska konsortier, med följd att underentreprenörerna inte alltid följde kollektivavtalen och arbetarskyddet. Arbetare utnyttjades. Så bör inte den svenska staten agera.

Nu sen EU-parlamentet agerat är nya förbättrade regler på väg även i Sverige. Det gäller nu att se till att de används snarast möjligt. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) är mycket tydlig i frågan. Frågan är vad infrastrukturminister Anna Johansson (S) gör eller inte gör. Fackförbunden Seko och Byggnads oroar sig (SvD 2 juni), för att Trafikverket inte frivilligt tänker svara upp mot de nya kraven.

Facken menar att det finns stora vinster att göra genom att exempelvis dela upp upphandlingarna i mindre delar, så att inte bara internationella jättar utan också lokala företag kan delta i projekten. Genom krav på att lärlingar, praktikanter, långtidsarbetslösa och nyanlända ska få ett antal platser, så kan sociala vinster göras.

Det skulle skilja sig väldigt mot dagens system där beställaren saknar kontroll hela vägen ner i underentreprenörsleden, något som med bemanningsföretag och utstationerad arbetskraft ofta utnyttjas med usla löner (55 till 80 procent av svenska enligt LO) och ökad risk för arbetsplatsolyckor då facken är långt borta, och den som klagar skickas hem.

Den aktuella varningen gäller projektet Ostlänken, en snabbtågsjärnväg från Järna i Sörmland till i första hand Linköping. Det är ett väldigt projekt i storleksordningen 35 miljarder kronor,

Enligt de båda facken och Arena Idé som undersökt saken, vill Trafikverket inte alls ställa vare sig sociala krav eller krav på kollektivavtal, eftersom de "inte är tillräckligt flexibla". Detta trots att man kan visa att alltför pressade priser i stora projekt som Citytunneln i Malmö och Citybanan i Stockholm resulterat i betydligt fler olyckor än normalt vid stora anläggningsarbeten. Verket försvarar sig i SvD på nätet, men har uppenbarligen inte tagit till sig vad de nya reglerna ger för möjligheter.

Det är därmed hög tid för infrastrukturministern att ta verket i örat och förklara att man ska anpassa sig till den nya lagstiftningen för de lokala företagens, för löntagarnas och arbetarskyddets skull.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons