Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Orbaden satsar över 20 miljoner

Över 20 miljoner satsas i anläggningen vid Orbaden. Alternativet hade varit nedskärningar, men ägaren tror på potentialen med turism i Hälsingland.

Helene Åkerström Hartman är vd och ägare till Orbaden Konferens & Spa och hon berättar om den framtidssatsning som nu genomförs för 22 miljoner.

– Vi bygger ut spaavdelningen, bygger sviter, en ny bardel till restaurangen, nya omklädningsrum för personal och en ny tvättstuga. Det betyder ökad kapacitet för anläggningen, summerar hon.

Hon ser att det satsas på andra anläggningar, till exempel i Järvsö, och att hon stod inför två val för att möta konkurrensen: att anpassa anläggningen till en minskad turistström eller att satsa och bygga ut för att ta emot fler.

– Det här betyder nya arbetstillfällen. Målet är att vi ska omsätta 30 miljoner om tre år. Det är mycket i vår bransch, berättar hon.

Hon tog över anläggningen 2008.

– Vi hade då en omsättning på åtta miljoner och gjorde en förlust på ett par miljoner.

I dag omsätts runt 23 miljoner och anläggningen går med någon miljon i vinst. Hon anser att turism är en näring som passar området. Inte bara för den enorma potential hon ser i anläggningen som ligger 2,5 timmar från Arlanda.

– Man kan åka tåg från Arlanda till Vallsta. Och då kommer man ut i naturen på riktigt, precis den vildmark man vill ha när man kommer från Tyskland. Men det är också en sysselsättningsbransch. Vi har alltid servicebilar här på gården. 40–45 procent av omsättningen går till lönekostnader. Sju till åtta miljoner går till andra företagare.

Hon tillägger att de inte har några problem med att ta emot utlandsfödda.

– De kan tvärtom innebära en fördel, eftersom vi har många utländska gäster och de kan tillföra språkkunnande.

Att hon väljer en offensiv strategi har sin förklaring.

– Jag vill ha en levande anläggning, klargör Helene Åkerström Hartman och beskriver känslan när hon promenerar genom anläggningen och möter besökare från Paris, vandrare från Tyskland, Norge och England tillsammans med lokalbefolkningen och turister från närområdet.

– Då sjuder hela stället av liv. Det ger mig energi och det gör att jag orkar jobba och tycka att det är kul. När jag dessutom ser att gästerna myser och mår bra får jag den där extra kicken. Det är därför jag bor kvar här.

Många ungas anställs till sitt första jobb vid anläggningen, som har 30 årsanställda men mellan 50 och 55 personer på lönelistan varje månad.

Orbaden Konferens & Spa har sitt säte i Vallsta och Helene Åkerström Hartman tycker att det är viktigt att företag är lokala.

– Jämför med Clas Ohlson, som visserligen kan ge några arbetstillfällen, men pengarna de får in försvinner någon annanstans och hamnar inte i den lokala ekonomin.

Att Orbaden valt att marknadsföra sig mot turistlandskapet Dalarna och att det kommer besökare därifrån, tycker hon känns extra bra och ler när hon säger:

– Och de till och med flyttar hit. Vår köksmästare är till exempel från Tällberg.

Anläggningen är från 1926.

– Redan då var det ett populärt mål men sedan har man inte jobbat med sälj och marknadsföring. Det är det som vi har missat i Hälsingland, vi har inte bestämt oss för att jobba aktivt och att satsa.

Just nu ser hon den planerade vindkraftsanläggningen Sörbyparken, fem kilometer bort, som det största hotet mot hennes verksamhet, eftersom hela affärsidén är att sälja stillhet, lugn och naturupplevelser.

Och hennes vision ligger i linje med den idén.

– Drömmen är att det blir en stor nationalpark här, framför hon.

Här kan du läsa mer om potentialen i Gävleborg.

Hälsingland Turism framtid utreds

Ovanåker vill ha fler besökare