Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oro för hösten 2009 i Timrås skolor

Oron för nästa läsår är stor och allomfattande bland lärare och annan personal vid Timrå skolor. Flera lärare har också mött spontana reaktioner från föräldrar som oroas för att eleverna inte får det stöd de behöver för sin utveckling. ST har träffat tre lärare på Sörbergeskolan som inte gärna vill tro att nedskärningarna ska bli så drastiska som budgetläget antyder.

Annons

Det är extra irriterande att de här beskeden kommer just nu, i slutet av terminen, när vi ändå är överhopade med arbete inför avslutningen. Det är som en våt, tung, vante lagts över vår vardag, säger Mait Ingvarsson, lärare i svenska och bild.

Hennes kollega Per-Olof Söderkvist instämmer helt. Han är skyddsombud vid skolan och undervisar i tunga ämnen som matte, fysik och kemi.

Matte är ett ämne som ofta kräver en mycket individanpassad undervisning för att alla ska klara kraven. Nu ser det ut som varje lärare får fler elever att undervisa. Möjligheterna till delad undervisning av en klass i mindre grupper minskar eller omintetgörs och de som behöver mer stöd kanske inte får det, säger Per-Olof.

Hur ska vi klara vårt uppdrag? undrar han och Mait.

Ann-Louise Höglund-Kårberg som undervisar i SO-ämnen anser i likhet med Mait och Per-Olof att kontakterna med föräldrarna och eleverna, vid sidan om den direkta undervisningen, har blivit mer och mer omfattande.

Det är vanligt att vi lärare tar telefonkontakt med föräldrarna om saker som berör deras barn. Går man till sin egen tid som elev så måste det ha inträffat något mycket anmärkningsvärt och stort för att en lärare skulle ringa hem.Den vardagliga kontakten med en elev, som har betydelse för att skolan ska kunna vara en del av barnens fostran, kommer också att minska.

Med färre lärare kommer också många lektioner att bli lärarlösa eftersom det inte finns vikarier som kan hoppa in när ordinarie blivit hastigt sjuk eller fått något förhinder.

De svagaste eleverna kommer att drabbas hårt, men även de duktigaste drabbas negativt eftersom de inte kan ges stimulerande extrauppgifter, befarar lärarna vid Sörbergeskolan.

Om budgetnedskärningen för Barn o utbildningsnämnden översätts till personalkostnader handlar det om en minskning på 50 anställda inom skolan. Ledsagare, handledare och förstärkningspersonal sitter mycket löst. Men de är så få att den stora bantningen drabbar rena lärartjänster. De kvarvarande lärarna får fler elever att undervisa och möjligheten till avlastning försvinner.

Därför ser samtliga fack inom skolan fram mot nästa läsår, som börjar hösten 2009, med en djup och tärande oro över sina medlemmars såväl psykiska som fysiska hälsa.