Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Osmakligt att lura in unga på snusning

Svenska snustillverkarföreningen driver för närvarande en intensiv kampanj där man utger sig för att värna snusarna. I verkligheten handlar det enbart om det egna intresset av att tjäna pengar på snusbruket och att lura barn och ungdom in i snus-/nikotinberoende.

På 1970-talet när alla miljöer var förgiftade av tobaksrök och snusbussar fick 10 000-tals människor runt om i Sverige nog. En folkrörelse för rökfria miljöer och umgängesformer bildades. Det ideella opinionsarbete som den opinionen utförde gjorde att Swedish Match insåg att branschen lönsamhet var i fara.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Vilket på 1990-talet, när Bo Aulin var chefsjurist, resulterade i att Swedish Match sålde sin röktobak till utlandet och för att sedan helt satsa på snus, för att på så sätt kunna säga sig värna om rökfria miljöer och umgängesformer.

Men den folkliga opinionen som revolterade mot tobaksbruket på 1970-talet hade redan på 1980-talet omdefinierat begreppen "rökfria miljöer och umgängesformer" till "tobaksfria miljöer och umgängesformer". Därmed blev snus likställt med röktobak.

Snustillverkarna som följer upp Swedish Match snussatsning från 1990-talet försöker nu lansera snus som rökavvänjningsmedel och hälsomässigt nyttigare än röktobak. Verkligheten är att snusning ger liknande nikotinberoende. Riskerna för skadeverkningar är annorlunda än för röktobak, men ändå ingenting som någon tillönskar sin värsta ovän.

Mot den bakgrunden är snustillverkning ohjälpligt en bransch som går mot avveckling, om satsningen inte handlar om att värva barn och ungdom in i snus-/nikotinberoende.

Svenska snustillverkarföreningens kundunderlag kommer med naturnödvändighet successivt att minska på grund av naturlig och/eller onaturlig avgång bland konsumenterna – om inte kampanjen handlar om osmakligheten att lura barn och ungdom in i snus-/nikotinberoende.

Bo Hellgren

Fotnot: Svenska Snustillverkarföreningen är en sammanslutning av företag i Sverige som bedriver tillverkning, marknadsföring och försäljning av snus.

Läs också:

Så ser alkoholvanorna ut hos unga i länet: "Allvarligt att de som dricker faktiskt dricker relativt mycket"

Missbruk, piss och bråk framför ögonen på barn – det måste göras något åt Navet

Trist med fimpar – använd fickaskkoppar

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel