Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Över 30 miljoner i broavgifter under första året

Sundsvallsbron har fyllt ett år.
Närmare 3,8 miljoner passager skedde över den drygt två kilometer långa bron och intäkterna från broavgifterna blev mer än 30 miljoner kronor.
Problemet under premiäråret var att få betalt av de utländska fordonsägarna.

Annons

– Idag ligger vi på en nivå för broavgift Sundsvall där vi debiterar ungefär 79 procent av den totala volymen utlandsregistrerade fordon, säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.

Det var den 1 februari ifjol som den omdiskuterade broavgiften började tas ut på Sundsvallsbron. I 35 år ska den finnas kvar. Därefter ska lånet, som betalade brobygget, vara betalt. Sedan blir det avgiftsfritt.

Med tanke på förutsättningarna så är Jonas Maran nöjd. Även om cirka en femtedel av de utländska fordonsägarna ännu så länge kommer undan, så har hindren varit många och arbetet fortsätter. Hittills har det gått förhållandevis bra, konstater han.

Samtidigt står de utlandsregistrerade fordonen bara en liten del av det totala antalet passager över bron. Totalt sett utgör de cirka sju procent. Ungefär 90 procent av de som sedan debiteras betalar sedan direkt efter de har fått sin räkning.

För svenskregistrerade fordon är motsvarande siffra 95,3 procent, enligt Jonas Maran.

– Där finns det finns en annan kunskapsnivå att inte ifrågasätta varför man tar ut en avgift för att man kör över en bro. Vi når de mål vi satt upp för första året, säger han.

Tillsammans betalade fordonsägarna över 29 miljoner kronor i broavgifter under de första nio månaderna. Troligtvis landar slutsumman på över 35 miljoner. Samtidigt räknade Trafikverket före brobygget med att det totala antalet passager över Sundsvallsbron skulle vara betydligt högre, enligt prognosen 17 000 per dygn. I verkligheten skedde mellan 10 000 och 11 000 passager i genomsnitt per dygn 2015.

– Utvecklingen har inte varit så positiv som vi hoppades då. Om ett par år kanske det är ett annat läge, säger Christer Karlsson, strategisk planerare vid Trafikverket.

Han syftar bland annat på bostadsbyggandet på Norra kajen, i Inre hamnen och på Södra kajen samt det planerade resecentrat, som kan komma att påverka trafikflödet över bron. En annan faktor att ta hänsyn till är ombyggnationen av gamla E4 (väg 562) genom Sundsvalls centrum.

Några förändringar av broavgiften planeras inte heller ske. Tidigast 2018 är ett besked som ligger fast.

– Vi har inte fått höra något annat, säger Christer Karlsson.