Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ovisshet i jakten på Saabköpare

Inte nog med ras i försäljning och ebb i kassan som tvingat bort kvällsskiftet.
Nu går de luttrade bilbyggarna på Saab i Trollhättan in i en ny ovisshet.
Vill någon köpa bolaget?

Annons

– Det känns ledsamt, samtidigt kan jag förstå GM. Det finns inte mycket annat kvar för dem att göra. Vi får kämpa så gott vi kan. Hoppas vi får vara kvar den här gången också, säger Birgitta Johansson som har jobbat på Saab sedan 1982.

De cirka 4 000 anställda på Saab Automobile har under åratal med ständiga förluster vant sig vid frågan om nedläggning. En ständig osäkerhet inför framtiden. Det är något av ödets ironi att vad som skulle bli ett klart besked från GM skapade ännu mer ovisshet.

En ynka mening i GM:s 37-sidiga rapport till amerikanska kongressen handlade om Saab. En omedelbar strategisk översyn ska göras av bolaget. GM:s näst högste chef Fritz Henderson, preciserade senare och sade att GM ”söker en köpare till Saab”. Lösningen måste bli snabb. GM står på ruinens brant och då är det inte den lilla biltillverkaren i Sverige som man kan ägna sin kraft åt. Trots att man tidigare pumpat in miljarder för att utveckla nya modeller, som nu är nära att lanseras.

Men Saabchefen Jan Åke Jonsson ägnade hela onsdagen åt att försöka förklara att försäljning inte alls är GM:s högsta prioritet. I stället handlar det i första hand om att hitta intressenter, andra företag eller svenska staten, som kan gå in med pengar, kanske som delägare, för att rädda Saab ur den akuta krisen och vara med på utveckling av framtidens modeller.

– Nedläggning finns inte på kartan, säger han.

TT: Har GM sagt till dig att man vill ha kvar Saab?

– GM har uttryckt att Saab är väldigt värdefullt för GM och passar in i portföljen över varumärken, säger Jan Åke Jonsson.

Facket gjorde en liknande tolkning.

– Jag väljer att vara optimistiskt inställd. Det läge som råder nu kan inte fortsätta. Kanske kan det bli en bra lösning om någon vill vara med och investera, säger Paul Åkerlund, IF Metalls ordförande på Trollhättefabriken.

Både fack och företagsledning anser att svenska regeringen snabbt ska ge besked om stöd. Saab vill både ha stimulansåtgärder som kan sätta fart på bilmarknaden som höjda miljöbilspremier och skrotningspremier och hjälp till själva verksamheten samt pengar till utveckling.

Tomas Eneroth, näringspolitisk talesman för socialdemokraterna, anser att staten tillfälligt kan gå in som ägare.

– Det är inte statens uppgift att äga bilföretag, slog näringsminister Maud Olofsson fast när hon kallade till presskonferens.

Men det kan bli mer pengar till forskning. Och statssekreterare Jöran Hägglund (c) öppnade dörren för lånegarantier till både Volvo PV och Saab.

Om det skulle bli verklighet är det troligt att det precis som för bankerna kommer att ställas krav på slopade förmåner för cheferna. De högsta cheferna på Saab har redan beslutat att inte ta ut några lönehöjningar nästa år och inte heller någon bonus. Men så långt som GM-chefen Rick Wagoner, som sänker sin årslön till en dollar nästa år, går inte Saab.