Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

På besök i depån

Trailern står där den ska, bilen är i stort sett startklar och depån håller på att växa fram.

Det är drag i Emil Eriksson Racingteam.

I dag ska det bli åka av.

402,33 meter ska klaras av snabbare än du hinner spänna fast ditt säkerhetsbälte.

Annons

Dan före dan veta alla vad det brukar innebära.

Förberedelser, förväntningar, finjusteringar och ännu mer förberedelser.

Så även på Sättna, så även för Sundsvallsföraren Emil Eriksson och hans team.

– Bilen är i stort sett klar, det bara lite småjusteringar som återstår, säger han samtidigt som fäster taket till depån i trailern.

Eriksson är yngst i klassen. Förarna i competition är ofta män i medelåldern som driver mindre företag och som har ett x antal år bakom sig på stripen.

Emil har nyss fyllt 30, är verkskadschef på ett åkeri och har rattat dragracingbilar i sju år.

Det som började med en gatubil ersatts med ett apelsinfärgad hastighetsmaskin som i alla fall till det yttre påminner om en Volvo C70.

Tittar man under huven hittar man något annat.

– En åttacylindrig V8. Högvarvig med sugmotor. Ren sugmotor, säger Emil.

– Det bara det yttre skalet som är en Volvo, men det är riktig kaross.

Emil Eriksson Racingteam satsar kör både SM-serien och Europaserien i competition, men satsar på det sistnämnda.

– Totalt är det fem deltävlingar och den här på Sättna är den tredje i ordningen. Just nu ligger vi tia totalt men vi är bara 20 poäng efter killen som är placerad trea just nu, förklarar Emil.

Så vad är målet med helgen?

– Det är pallen som gäller. Och vi har helt klart chansen. Bilen är i bra skick och banan är fin.

Då så.

Återstår bara att hoppas att marginalerna och vädergudarna är på teamet sida, att allt klaffar. För en missad växel och loppet är kört.

Mycket hänger på föraren.

– Jag måste sätt en växel per sekund, säger Emil.

Det är en del av dragracing, en annan är skruvandet, en tredje att driva runt hela cirkusen med sponsorer och logistik.

– Vad grejen är med dragracing? För mig är det hela konceptet. Jag tycker det är roligt att klura ut och utveckla saker så att bilen går snabbare. Gemenskapen i teamet och så gillar jag att köra.

Fortare än på motorvägen.