Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Pedagogiska miljöer är inte skräp

Annons

Tänk dig att det första du ska göra varje morgon när du kommer till ditt arbete är att besöka arbetsplatsens olika förråd för att bära fram allt tänkbart material som du behöver för att kunna utföra ditt jobb. För oss pedagoger på förskolan är det nu vår verklighet i och med Drakfastigheters beslut att ta bort våra pedagogiska miljöer ute. För att vi ska följa läroplanen, uppfylla Sundsvalls kommuns kvalitetsindikatorer och bygga vår verksamhet på aktuell forskning så måste vi nu varje morgon bygga upp pedagogiska miljöer utomhus för att sedan riva och låsa in dem varje eftermiddag.

Enligt läroplanen ska vi erbjuda barnen en miljö som ska inspirera barnen att utforska omvärlden. Hur ska en tom miljö inspirera barnen och locka dem till kreativitet och utforskande? Sundsvalls kommuns kvalitetsindikatorer trycker på att det ska finnas många mötesplatser för undersökande och utforskande utomhus och att materialet ska finnas tillgängligt, rikligt och varierat. Forskning kring förskolornas utemiljö talar även dem sitt tydliga språk. Förskolegårdens utformning har oerhört stort inflytande på barnens lek och utveckling och det saknas ofta ett barnperspektiv när man utformar förskolegårdar efter ett alltför fyrkantiga säkerhetstänk.

Hur ska vi i förskolan kombinera Drakfastigheters beslut med vårt pedagogiska arbete som bygger på läroplanen, Sundsvalls kommuns kvalitetsindikatorer och aktuell forskning? Vem kan hjälpa oss att förstå denna ekvation?

Pedagogerna på Römsta förskola

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel