Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Plagget som har satt Sundsvall på kartan

Det är inte ofta Sundsvall tar täten när det gäller trender, men när det gäller träningsbyxor så gör vi det.
Tusentals innevånare går runt iförda den så kallade Sundsvallsbyxan. Vars namn kommer sig av den galet höga försäljningsnivån just i våra trakter.

Det handlar om något halvt kilo polyester i marinblått eller svart med klassiska vita revärer. I ventilerande stretchmaterial med blixtlåsförsedd ficka och dragkedja längst ner i de smala benen.

Den funktionella träningsbyxan kom först till SDFF och andra idrottsföreningar. För ett år sedan började intresset smyga sig ut bland andra. Nu har det sålts så många, så Niklas Sjödin på Intersport i Sundsvall har aldrig sett något liknande.

– Den är stekhet i Sundsvall, säger han.

I de flesta fall brukar lokala trender blossa upp och snabbt försvinna, utan att sätta särskilt mycket spår.

När det gäller Sundsvallsbyxan, eller Adidas Training Pants, som den egentligen heter är spåren påtagliga. Och med flera tusen sålda exemplar är det svårt att bli ensam om plagget.

– Förmodligen hade vi kunnat sälja betydligt fler – om vi hade haft tillgång till fler, säger Niklas.

Han ser de unga kunderna komma in byxlösa och lämna butiken med ett par svarta eller marinblå, åtsittande träningsbyxor i påsen. Somliga köper sina andra och tredje par också.

Och precis som det finns många användare så finns det också många olika smeknamn på plagget. Sundsvallsbyxa, fjortisbyxa och stuprörsbyxa är några som personalen på sportbutiken fått höra.

På Katrinelunds skola i Sundsvall är byxan populär. I 7A är det inte problem att få ihop elva elever iförda träningsbyxa av rätt modell. Det finns fler, men inte just den här dagen. Men många tycker att priset är högt – 400 kronor känns i plånboken. Trots det har närmare två tredjedelar av skolans elever ett par, enligt eleverna själva.

Egentligen handlar det om tre modeller som avlöst varandra – Calcio, Trofeo och Tiro. Nu är det Tiro som säljs i butikerna, och tillsammans med Calcio också varit den populäraste modellen.

Nu har även andra städer vaknat. Sundsvalls grannstäder i första hand, men också Norrköping, Linköping och Stockholm visar upp ett nymornat intresse.

Men kom ihåg var ni såg den först.