Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Polisens personalbrist orsakar lång kötid till 114 14 – en del får inget svar alls

Den som ringer till polisen på 114 14 kan få vänta längre än vanligt i kön. Orsaken är bristande bemanning.
– Vi måste göra prioriteringar nu, även om vi vill kan vi inte bemanna fullt, säger Anna-Carin Gustafsson Åström vid polisen.

Orsaken till de långa kötiderna är att polisens kontaktcenter, PKC, utbildar sin personal för att utveckla verksamheten och öka tillgängligheten. I framtiden ska den som ringer ska få så mycket hjälp som möjligt redan vid den första kontakten med polisen, vilket påverkar bemanningen. Det nya arbetssättet kräver omfattande utbildningar av både ny och befintlig personal.

LÄS MER: "Polisen tvingas till hårda prioriteringar: 'Känns så klart inte bra att släppa en rattfyllerist'"

Men det inte är enbart utbildning som är orsaken till personalbrist. Anna-Carin Gustafsson Åström på polisens nationella operativa avdelning, säger att polisen tvingas prioritera när det gäller sin bemanning.

– Den ökade migrationen och gränskontrollerna kräver en hel del resurser från polisen, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.

Börje Öhman, informationschef hos polisen i Västernorrland, är medveten om problemet och säger att personer hört av sig om de långa väntetiderna.

– En del berättar att de inte får något svar eller att de till och med blir bortkopplade, säger Börje Öhman.

Uppåt 30 minuters kötid kan den som ringer få vänta. Ett dilemma för polisen då många tipsare hör av sig via telefon.

– Många tips kommer in till oss via telefonen, och tipsare brukar inte vilja vänta i kö så länge utan lägger i stället på, säger Börje Öhman.

Han medger att det är illa och att man inte ska behöva köa någon längre tid för få tala med polisen. Börje Öhman vill framhålla att det går att anmäla enklare brott via polisens hemsida och att det även går bra att besöka polisstationen. Grövre och mer komplicerade brott hänvisar han till att besöka polisstationen så att man verkligen får rätt hjälp i sitt ärende.

Till sommaren tror Anna-Carin Gustafsson Åström att det blir bättre. Då ska nämligen cirka 180 nya tjänster vara tillsatta för att kunna bemanna PKC.

– Vi beklagar att det tar tid att komma fram, men att vi räknar med att väntetiderna kommer minska senare i år. På sikt kommer vi kunna ge medborgarna betydligt bättre service, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.

LÄS MER: "Polisens resursbrist slår hårt mot ungdomarna"

LÄS MER: "Polisen kan utrustas med elchockvapen"

LÄS MER: "Många larm väljs bort under sommaren"