Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Prioritera biltrafiken och låt bilen få dominera

Replik på ”Det är dags att bryta bilens dominans”, ST den 29 november

Nu är cykelfantomen Björn Abelsson ute och cyklar när det gäller att bilismen har prioriterats i Sundsvall. Sanningen är i stället att man har gjort allt för att försvåra för bilisterna. Några exempel:

• Ombyggnad till så kallade timglasbusshållsplatser för att omöjliggöra omkörning av buss, med det mest avskräckande exemplet Fridhemsgatan.

• Breddning av trottoarer som motsvarar halva körfältet för bilister.

• Farthinder för mötande trafik vilket innebär onödiga stopp och sämre miljö. Exempel Hemmansvägen och Baldersvägen.

• Minska antalet körfält på väg 562 (tidigare gamla E4) genom centrala Sundsvall.

• Ombyggnad av gamla E4 till Njurunda med avsmalnande körfält för att möjliggöra bättre gång- och cykelbanor.

Läs också: Varje individs ansvar att inte köra bil berusad

Det vore alltså önskvärt att få ta del av de prioriteringar som gjorts för bilismen i Sundsvall. Björn Abelsson anger nya bron som en sådan prioritering men det tål att upprepas att den byggdes för genomfartstrafik. Det torde vara ett fåtal Sundsvallsbor som använder sig av bron när de skall till stans centrum. Björn Abelsson tillhörde den skara av så kallade experter som ansåg att luften i centrum skulle bli avsevärt bättre när bron var byggd. Nu nämner han att ”luften i centrala Sundsvall når ohälsosamma föroreningshalter”. Vidare påstår han att ”världen står inför en global klimatkatastrof” trots att utsläppen av växthusgaser från bilar, båtar, flyg och resten av hela transport- näringen endast motsvarar 14 procent av de totala utsläppen. Sveriges andel är 0,2 procent. För övrigt är utsläppen från köttproduktionen också 14 procent.

Läs också: Går inte med på att gång- och cykeltrafiken ska prioriteras

Björn Abelsson säger vidare i sin insändare ”att cyklisterna i alla korsningar måste stanna och vänta medan bilisterna kan köra utan stopp och att i signalreglerade korsningar blir det grönt för bilister utan att de behöver stanna för att trycka på en knapp”. Ett sådant uttalande kan man inte ens kommentera men det kan tolkas som att det inte vore mer än rätt att även bilisterna skulle behöva lämna bilen och göra en knapptryckning.

Läs också: Därför ska kommunen prioritera gång- och cykelvägar

Trots kommunens avsikter med att prioritera cykling måste det vara dags för vissa att vakna upp och inse verkligheten. Verkligheten som bland annat innebär att totala antalet cyklister i år enligt cykelbarometrarna blir cirka 5000 färre jämfört med förra året. Detta efter en fantastisk sommar och nya cykelleder. Jag vidhåller mitt tidigare uttalande att Sundsvall aldrig blir den ”cykelstad” som våra politiker drömt om.

Claes Håkan Sjölund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel