Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Problem med Swish – varnar för dubbla dragningar

Betaltjänsten Swish har drabbats av en allvarlig störning som gör att pengar inte har nått mottagarna. Man arbetar nu med att alla ska få sina saknade betalningar.

Det var i tisdags som Swish drabbades av driftstörningen. Betaltjänsten skriver själva på sin Facebook-sida att störningen gjorde att "betalningar inte nådde mottagaren trots att avsändaren fick en ”grön bock” i appen. Pengarna drogs alltså från avsändarens konto men kom aldrig fram till mottagaren".

Betaltjänsten har tillsammans med bankerna sedan i tisdags jobbat med att slutföra de Swishbetalningar som har "fastnat".

I går eftermiddag skrev Swish på sin Facebook-sida att mottagare i Länsförsäkringar Bank, Skandiabanken, Sparbanken Syd, ICA banken, Ålandsbanken, Swedbank och Danske Bank fått sina saknade betalningar. Men arbetet med att slutföra betalningarna hos övriga banker pågår fortfarande.

Om man gjort en betalning flera gånger i tron om att betalningen inte gått iväg kan det enligt Swish förekomma dubbletter. Man uppmanas då i första hand kontakta mottagaren och be om att få tillbaka sina pengar och i andra hand kontakta sin bank.

Enligt Swish är anledningen till störningen att betalningar har gått i väg från betalarens bank och sedan fastnat i betalplattformen hos Bankgirot.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här