Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Räknar med rekordår för julhandeln i Sundsvall – igen

Sveriges handlare rustar för julruschen.
Enligt Svensk handels prognoser för julen 2010 kommer vi att shoppa loss mer än någonsin.
– Det ser ut att bli en rejäl uppgång för Sundsvall i år, säger Lars G. Ohlsson, presschef för Svensk handel.

Annons

Rekordår för julhandeln – igen.

För fjärde året i rad har Svensk handel utfört en undersökning på 1 000 handlare runt om i Sverige. Det visar sig att branschen tror på en ökning med tre procent jämfört med förra året.

I Sundsvall skulle det innebära att vi kommer handla för drygt 900 miljoner kronor i december, och i hela länet 1,7 miljarder kronor.

Uppskattningsvis kommer 60 procent av intäkterna från Birsta, och 40 procent att komma från stenstaden.

– Vi ser en markant uppgång inom julhandeln de senaste åren. Inte minst för Sundsvall. Men det är svårt att säga hur mycket Birsta och stenstaden kommer att sälja vardera, säger Lars G. Ohlsson.

Uppsving för smycken

De saker som brukar få ett rejält uppsving under juletider är smycken, böcker, leksaker och elektronik.

I snitt beräknas vi handla för cirka 7 000 kronor per person i december månad, en ökning med 1 600 kronor jämfört med förra året.

– De flesta tror även att E-handeln kommer att slå julrekord i år, säger Lars G. Ohlsson.

Däremot börjar trenden med att införa julhandeln tidigare för varje år att avta. Med undantag för åtskilliga stora kedjor som börjar redan i oktober, tycker de flesta handlare att starskottet bör gå vid första advent.

Mer traditionellt

– Vi ser att många börjar vilja gå tillbaka till det traditionella. Men det finns också en skillnad mellan storstäder och mindre orter. På mindre ställen har man kanske fortfarande kvar traditionen kring julskyltning och anser det som en start för julen, säger Lars G. Ohlsson.

Mellandagsrean har varit ett återkommande segment i julhandeln, men i fjol reade många redan före jul.

– Som butik förstör man lite grann för sig själv. Det blir mer presentkort och mindre klappar eftersom folk hellre väntar i‑stället. Samtidigt måste man få bort de varor man har kvar inför våren, säger Lars G. Ohlsson.

Linn Westman