Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rätt ska vara rätt om den historiska bakgrunden till E4

Annons

Replik på ”En återblick på historien om E4”, ST 4 mars.

Även om Björn Abelsson har lång erfarenhet som trafikplanerare på Sundsvalls kommun har han totalt missat vad som hände 1992–93. Då lämnade länstyrelsen/Vägverket en översiktsplan, ÖPL/TRAFIK 92, till kommunen. Den omfattade en totallösning av järnvägen och E4. ÖPL 92 ställdes ut under tiden 1993–02–22 till 1993–04–22 och därefter upprättade planeringsenheten ett utlåtande i augusti 1993 och rekommenderade att planförslaget skulle antas i oförändrat skick. Planförslaget innebar bland annat att en högbro (som blev en lågbro) skulle byggas över Sundsvallsfjärden.

Läs också: Kommunledningen svänger men ger inga raka besked om väg om gamla E4

Samtidigt hade Vägverket dragit igång Projekt Höga Kusten, med den stora hängbron över Ångermanälven och med personal från WP System i Sundsvall som inhyrd projektledare. Håkan Eriksson, som då var stadsbyggnadsnämndens ordförande, ansåg att en liknande bro skulle byggas över Sundsvallsfjärden. Vägverket avrådde då till detta eftersom förutsättningarna för en sådan bro saknades. Men Håkan Eriksson gav inte upp utan en högbro skulle byggas i alla fall! Och han fick rätt: Vid kommunfullmäktiges möte 1993–09–20 (ärenden 363–366) beslutades efter omröstning att anta ÖPL/TRAFIK 92 vilket bland annat innebar att byggandet av en bro skulle verkställas. Detta bekräftades i ST den 22 september med rubriken: ”Historiskt klubbslag om sträckningen av E4 Syd”. Järnvägen försvann sedan helt från projektet.

Läs också: Minskad trafik genom centrum ger bättre luft

Viktigt att notera är att ÖPL/92 påtalar att ”E14 får en sydlig koppling i form av en väglänk mellan Stockvik och Nacksta med en dragning söder om Sidsjön. Länken förutsättes delvis dragen i tunnlar”. I miljökonsekvensbedömningen 1999–06–28 säger Vägverket också att trafikplatsen vid Stockvik skall förberedas för en framtida koppling till ny E14 mellan Stockvik och Nacksta. Denna del har också helt försvunnit i planeringen.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

I huvudrapporten, som kompletterar ÖPL/92, har trafikmängderna för år 2000 beräknats av Scandiakonsult. Den säger att en bro över fjärden drar till sig en betydande trafik och att trafikmängderna ligger mellan 17 000–27 000 fordon/dygn. I dag vet vi att trafikmängden är 10 500 fordon/ dygn. Med andra ord en kraftig felräkning.

Det hedrar faktiskt Björn Abelsson när han i sin insändare bland annat skriver att ”Nästan all trafik på E4 har mål i centrum”. Med detta måste han väl ändå mena att den trafiken går på gamla E4?

Claes Håkan Sjölund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel