Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen pressas om bilföretagen

Regeringen pressas hårt från många håll om att staten ska stötta eller ta över den svenska bilindustrin.
Men statsminister Fredrik Reinfeldt (m) avfärdar alla tankegångar om ett statligt ägande.
– Staten är ingen bra fordonsägare, säger han.

Annons

Den svenska fordonsindustrin är nere i brygga. Allt fler röster höjs om att regeringen ska ingripa, antingen genom riktade stödåtgärder eller också genom att ta över Saab och Volvo.

Saab Automobiles vd, Jan-Åke Jonsson, säger till Svenska Dagbladet att han vill att regeringen agerar för att hjälpa bildindustrin genom konjunktursvackan. Han har två förslag.

Marknaden kan stimuleras genom att miljöbilspremien dubbleras i stället för att slopas. Staten ska också kunna gå in aktivt i stora utvecklingsprojekt.

Svenska folket är oroliga för Volvo Personvagnar framtid. En undersökning som fackförbundet Sveriges ingenjörer låtit göra undersökningen bland 1 000 personer visar att 60 procent är oroliga att företaget försvinner, skriver Dagens Nyheter. Nästan sju av tio tillfrågade, 68 procent, vill att staten går in som tillfällig ägare om inte ägarna i USA kan rädda Volvos framtid.

En rundringning som TV 4 Nyheterna har gjort visar att av 20 borgerliga riksdagsledamöter från västra Sverige är åtta öppna för att staten går in som ägare under en tillfällig period.

Och när socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin intervjuades i Ekots lördagsintervju sade hon att statliga stödåtgärder kunna utformas som exempelvis lån, men hon utesluter inte heller ett statligt ägande.

Om Saab och Volvos ägare skulle börja diskutera en försäljning av bolagen skulle staten kunna gå in som ägare tillfälligt i väntan på att krisen vänder, anser Sahlin.

Men att Saab och Volvo får staten som ägare är inte ett bra alternativ, enligt statsminister Fredrik Reinfeldt och finansminister Anders Borg.

– Staten är inte en bra ägare av fordonsindustri och annan industri. Vi ska ha starka privata ägare som kan driva bolagen. Det kan inte heller lösas enkelt med statliga ingrepp, säger Borg.

Fredrik Reinfeldt kommer in på att det finns en överkapacitet inom bilindustrin och att fel bilar produceras.

– Vi kan inte skattemässigt eller med subvention hålla uppe en konsumtion som inte efterfrågas, säger han.

Anders Borg hänvisar till EU-kommissionens förslag till stimulanspaket. I det ingår att Europeiska Investeringsbanken ska kunna gå i fordonsindustrin.

– Då kan hela fordonsindustrin behandlas lika. Det handlar om betydande belopp. Där ser vi en möjlighet att även svensk industri kan vara med, säger Borg.