Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Regeringsförslag om bränslebyte – för ett bättre klimat

Något av det viktigaste för världens utveckling är att vi kan transportera varor, människor och idéer över gränser. Vi handlar med varandra, vi får nya intryck från semesterresor och vi hanterar vår vardagslogistik med att resa. Det har dock en baksida: klimatutsläppen. Två tredjedelar av Sveriges växthusgasutsläpp kommer från just transporter och resor. Regeringen har därför presenterat ett förslag på hur vi ska kunna ta nästa stora kliv mot allt mindre utsläpp från transporter, samtidigt som vi kan skapa nya jobb i vårt land.

Vi har satt ett mål om att Sverige ska bli ett världens första fossilfria välfärdsländer. Vi anser att det är möjligt. Dels för att Sverige har så goda förutsättningar med våra naturtillgångar i form av skogen, älvarna och vinden. Men också för att vi svenskar är miljömedvetna och vi generellt sett är positiva till ny teknik och nya lösningar.

Läs även: Vi måste satsa förnybart – ingen vill bygga ny kärnkraft

Redan idag har till exempel Sverige och Norden högst andel biobränslen i EU. Och under 2016 slöt Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna en historisk energiöverenskommelse med ett gemensamt mål om 100 procent förnybar elproduktion till 2040.

Nu tar vi nästa steg i arbetet för mindre klimatpåverkan av våra transporter. När vi ställer om transporterna kommer vi att behöva tre delar: vi behöver energieffektivare resor och transporter (till exempel mer transporter på järnväg och båt), vi kommer få bilar och lastbilar som går på el samt att vi behöver använda allt större del biobränslen.

Läs även: Ge förmåner till de lägenhetshushåll som satsar på förnybar energi

Regeringen presenterade 17 mars vårt förslag om ett bränslebyte – dels en så kallad reduktionsplikt, dels skatteändringar – som tillsammans ska leda till ett byte från fossila bränslen till förnybara. Från den 1 juli 2018 vill vi införa den så kallade reduktionsplikten, där biodrivmedel blandas i den bensin och det dieselbränsle som säljs. Detta system innebär att de som distribuerar drivmedel ska minska sina utsläpp av växthusgaser. Hur mycket biodrivmedel som ska blandas in kommer att höjas över tid. Det finns tre stora fördelar med detta förslag:

1. Du som tankar din bil eller annat fordon kommer inte att märka några förändringar vid införandet – du fortsätter att tanka det drivmedel din bil eller fordon behöver. Förslaget riktar sig till bränsledistributörerna, som ska blanda in biodrivmedel i den bensin och det dieselbränsle de säljer. Det finns regelverk som säkerställer att de drivmedel som säljs håller sådana kvalitetskrav att bilar kan köra på dem utan att ta skada. Som konsument ska man heller inte behöva bekymra sig för hållbarheten i biodrivmedel. Det är viktigt att regelverk ser till att bara hållbara alternativ finns tillgängliga vid pumparna. Alla biodrivmedel som används i reduktionsplikten måste uppfylla hållbarhetskriterier som Energimyndigheten har tillsyn över.

2. Svensk industri får långsiktiga spelregler. Tidigare har vi haft tillfälliga skatteregler för biodrivmedel men detta system kommer få målsättningar för perioden fram till 2030.

3. När vi behöver mer biodrivmedel bedömer vi att stor del av det kommer att tillverkas i Sverige. Vi har redan producenter som tillverkas drivmedel av skogsråvara och vete. Vi ser framför oss teknikutveckling på området och ökad produktion. En övergång till hållbara drivmedel från svenskt jordbruk och skogsbruk kan därmed skapa nya affärsmöjligheter och arbetstillfällen.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Vi jobbar för ett starkare och mer hållbart Sverige. Med bränslebytet visar vi att det går att kombinera insatser för bättre klimat och miljö med jobb och tillväxt.

Ibrahim Baylan (S)

Samordnings- och energiminister

Ingemar Nilsson (S)

Riksdagsledamot och ledamot i finansutskottet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel