Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Replik om Petersvik: Sundsvalls Tidning jagar spöken

Replik på "Gammalt avtal flyter upp till ytan inför avgörandet om Petersvik", ST.nu 22 Mars.

Även om ledarskribenter ägnar sig åt opinionsjournalistik, så borde detta inte befria dem från elementär källkritik. I en ledare avslöjar Sofia Mirjamsdotter ett okänt avtal mellan SCA och kommunen som skulle vara värt över en miljard kronor.

Avtalet i fråga är det exploateringsavtal som tecknades mellan SCA och Sundsvalls kommun 1995 och som reglerar villkoren i detaljplan DP 250, som antogs av kommunfullmäktige 1996 och sedan efter överklaganden vann laga kraft efter regeringsbeslut. Detaljplan DP 250 reglerade de planer SCA då hade på att bygga ut pappersbruket norrut mot Petersvik.

Mycket har hänt sedan 1996. Inte minst har planerna utvecklats på en kombiterminal, som syftar till att flytta bort godshanteringen från centrala Sundsvall, att föra över godstrafik från bil till järnväg och fartyg, samt att erbjuda regionens näringsliv en effektiv transportinfrastruktur.

En ny detaljplan, DP 404, antogs 2012 och reglerar förutsättningarna för den planerade logistikparken. Med denna detaljplan och de relevanta delarna av DP 250 som grund, tecknades ett nytt exploateringsavtal mellan SCA och Sundsvalls kommun 2012. En exploateringsplan reglerar bland annat ägarförhållanden och hur villkoren i detaljplanen ska uppfyllas.

Den 29 mars ska Sundsvalls kommunfullmäktige ta ställning till ett nytt exploateringsavtal som ersätter de tidigare och som bygger på de planer som nu finns för området.

Alla beslut har tagits av kommunfullmäktige (och i de flesta fall prövats i högre instans). Alla dokument är offentliga och lättillgängliga. Det finns inga hemliga överenskommelser, som någon har mörkat eller åtaganden som någon försöker krypa ur. Och ingen har lurat någon på några pengar.

Allt det här är mycket lätt för Sundsvalls Tidnings ledarskribent att få bekräftat ur offentliga handlingar i stället för att fabricera konspirationsteorier.

Björn Lyngfelt

SCA Forest Products

Svar direkt:

Björn Lyngfeldt har självklart rätt i påståendet att mycket har hänt sedan 1995 och att nya avtal skrivits på senare år.

Det tar inte bort det faktum att både exploateringsavtalet från 1995 och de senare avtalen främst syftar till att underlätta SCA:s transporter, och att Petersvik är en central plats i detaljplanerna, både den gamla skrotade och den som nu ligger.

Jag förstår inte varför Lyngfeldt påstår att jag fabricerar konspirationsteorier.

Ingenstans påstår jag att SCA är skyldiga till något medvetet mörkande. Däremot ställer jag mig frågande till om alla de politiker och tjänstemän som de senaste tio åren deltagit i beslutsfattanden kring kombiterminalen varit medvetna om det nämnda avtalet från 1995.

Det handlar ytterst om hanteringen av skattepengar. Jag har svårt att se att en kombiterminal hör till kommunens kärnverksamheter 2016, lika lite som en tunnel var det 1995.

Sofia Mirjamsdotter

Ledarskribent Sundsvalls Tidning

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel