Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enkelt och fartfyllt vinternöje

/

Vidsträckta vyer i vitt, bus i snön och trötta tummar. Skoteråkning är en häftig fjällupplevelse för alla.
– Man blir aldrig för gammal för det, säger Joakim Sorsa.

Annons

Körkort är nummer ett. Varma kläder och hjälm måsten. Före avfärd går guiden igenom maskinen, hur reglagen fungerar samt klargör att man under körningen ska hålla avstånd till framförvarande skoter och att eventuella passagerare ska tänka motorcykelgirar.

– Man kanske inte tänker på att man som med mc ska luta sig i kurvorna, säger Lillemor Hermansson från Sälens Skotersafari.

Att safariåka innebär att en guide ledsagar en rad andra fordon. De korta turerna om knappt två timmar är bra om man har ont om tid eller vill provåka. Sedan vill man kanske färdas längre än så. Då är även Funäsdalen, några skotermil norröver, ett alternativ. Joakim Sorsa från Skoteråkarna i Ljusnedal berättar att enkelheten gör att så många fastnar för fenomenet och gillar att följa med i kroppen under åkningen.

– Utvecklingskurvan för nybörjare är spikrak. Dag två är alla väldigt duktiga, säger han.

Allt går inte på räls. Skotertumme med påföljande kramp är en nybörjaråkomma, eftersom man glömt att gasa med insidan av handen. På äldre fordon händer det titt som tätt, även hos erfarna förare. De senaste fem åren har dock branschen förändrats till det bättre. Motorerna är "soppasnåla" och ryker inte vid kallstart. Kläderna klarar sig från fräna dofter. Annat var det förr.

Vanligt är att nybörjaren spänner sig under färden och på kvällen blir så trött att nästa dagstur hamnar i fara. Att lusten ändå kommer tillbaka har en enkel förklaring:

– Det är en fantastisk frihet att köra ut på ett fjäll, säger Joakim.

Han har haft 70-åringar som nybörjare. Gammal som ung blir som barn på nytt när de lär sig att surfa och sicksacka.

– Man tar breda kurvor och busar i snön, säger han och skrattar.

På tal om barn så berättar Lillemor Hermansson i Sälen att för de minsta finns lättare fordon.

– Även de ska få prova på. De kör på ett inhägnat område, säger hon.

Sälen och närliggande Malung härbärgerar 40 mil skoterleder. Funäsdalen, Ljungdalen och Storsjön summerar 61 mil - Europas största ledsystem, konstaterar Joakim Sorsa stolt. Varje korsning är utmärkt med nummer både på kartan och i verkligheten.

Och den perfekta skoterdagen, då? Tänk att det har kommit nysnö. Champagnepuder. En klarblå himmel får känslorna att bubbla ytterligare.

– Det ska gärna ha blåst på natten, så att snön ligger i drivor.

Färden går fjäderlätt mot Helags. När man står vid foten av glaciären, stänger man av maskinen och ser upp mot toppen. Joakim Sorsa gör en längre paus. Så säger han med ödmjuk stämma:

– Det är tufft.

Mer läsning

Annons