Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turism i tramptagen

/
  • Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.
  • Hunnestad utanför Varberg är en av målpunkterna längs Kattegattleden.
  • Kattegattleden beskrivs som
  • Kattegattleden passerar Smarholmen i Kungsbacka.

Svensk cykelturism har efter lång vägs färd i uppförsbacke fått ny energi och tro på sig själv. Det är Kattegattleden ett exempel på, säger Lars Strömgren från Cykelfrämjandet.

Annons

På semestern cyklar vi mellan baden, fikastunderna och sommarfesterna. Allt fler av oss hojar på fritiden. Jovisst, men cykelturismen i landet är väldigt outvecklad. Det handlar inte om cykling med tält och spritkök i ett inbjudande, öppet landskap, utan...

– ...cykelleder med en enhetlig utformning och skyltning och som dras där det är vackert, lite trafik och med bra målpunkter, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.

Hemligheten är målpunkterna: som cykelturist ska man under turens gång kunna ta in på hotell och kunna slå sig ned vid ett dukat bord.

– Den typen av kundgrupp som vill bo och äta bra har ett helt annat utbud i till exempel Moseldalen och vid Bodensjön. Om man inte anstränger sig kan den gruppen åka till andra länder eller så turistar man på andra sätt i Sverige.

Han, och många experter med honom, menar att cykeltrenden är ganska ny i Sverige, och att vi ligger flera år bakom turismen på kontinenten. Bara ett fåtal av våra cykelrutter är jämförbara med övriga europeiska ländernas mer attraktiva turiststräckor.

– Det kan delvis bero på att vi är ett stort land. Man har också sett ned på cykelturismen som något från förr, säger Strömgren.

Konkurrensen med motorburna fordon har också gjort att cyklismen trampat i uppförsbacke.

Men det finns en ljusnande och kuperad framtid. En sådan är Kattegattsleden som invigdes i juni i år. Här har politiker, näringsliv och entreprenörer samarbetat fram ett koncept som sträcker sig över 37 mil "näst intill bilfri", enligt arrangörerna, mellan Helsingborg och Göteborg. Lars Strömgren, som cyklade invigningsturen, hoppas mycket på projektet:

– Man behöver ett gott och positivt exempel. När man kan visa upp klirr i kassan kan fler regioner tillsammans med Trafikverket följa efter.

Nämnda verk har en nyckelroll i kommande verksamheter. Liksom Tillväxtverket och dess inriktning på företagande. Riksdagen har hittills valt att fokusera på tyngre trafik och är, som Lars Strömgren konstaterar, upptagen av motor- och järnvägar. Från Cykelfrämjandets sida vill man att någon tar ett helhetsansvar vad gäller kartor, tips och naturligtvis vägar.

Många av oss har i dag stillasittande arbeten. Att folkhälsan mår bra av tramp är ett understatement. Och bakom krönet väntar upplevelser med guldkant:

– Man kommer så nära. Det är tyst och man känner att man inte inkräktar på naturen – man är en del av den, säger Lars Strömgren.

Sydostleden är nästa stora organiserade cykelled, och den har snart en första etapp mellan Växjö och Blekinge. Tills dess kan vi fara kors och tvärs i vårt avlånga land: från downhill med mountainbike i skogen vid Åreskutan till klassiskt tramp längs Mälardalsleden.

Mer läsning

Annons