Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riskkapitalister tros räkna på Saab

Nedläggningshotet går inte att avfärda, varken för Saab eller Volvo, enligt flera bedömare TT talat med.
En del pekar på möjligheten att riskkapitalister tar över. Industriella allianser, åtminstone i Europa, bedöms som avlägsna.

Annons

Martin Sköld, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, har som många andra bedömare svårt att se några tänkbara köpare till Saab just nu.

– Det kryllar ju heller inte av pengar i de här branscherna, säger han.

Enligt Sköld är huvudspåret att General Motors (GM), som på 19 år pumpat in 25 miljarder i Trollhättan, behåller Saab.

En nedläggning vore företagsekonomiskt vansinne, enligt analytikern Matts Carlsson, som till skillnad från Sköld räknar med att det blir en försäljning.

Han uppskattar marknadsvärdet till 2–3 miljarder kronor och tror att köparen kan finnas i Kina, Sydkorea eller Europa.

Bland andra bedömare avfärdas det europeiska spåret.

Emmanuel Bulle, analytiker på Fitch Ratings, har svårt att se att ens någon av de kapitalmässigt starkaste spelarna bland biltillverkarna i Europa – som Volkswagen eller Daimler – vill eller kan köpa upp Volvo och Saab i dagsläget.

Däremot tror han det kan finnas riskkapitalister i kulisserna, som står redo att gå in med kapital så snart frågetecknen om statliga lånegarantier och annat stöd till sektorn klarnat.

Samtidigt poängterar Bulle och andra TT talat med att den djupa krisen för amerikanska Chrysler visar hur svårt det är för en riskkapitalist utan rötter i bilindustrin, som Chrysler-ägaren Cerberus, att hantera den djupa krisen.

Enligt Pete Kelly, analytiker på JD Power & Associates, begränsas antalet tänkbara köpare av Saab och Volvo av EU:s planer på skärpta utsläppskrav kring 2015.

Särskilt i fallet Volvo, som han beskriver som det mer attraktiva av märkena, men vars bilmodeller har ”betydligt högre utsläppsnivåer än snittet”.

– Det gör att tillverkare, som BMW, som själva har höga snittutsläpp, inte är aktuella. Då återstår egentligen bara ett fåtal tillverkare med stora volymer, säger han.

Riskkapitalister skulle under normala förhållanden stå högt upp på Kellys lista över tänkbara köpare. Han bedömer dock att riskerna ser ut att vara för stora och kreditmarknaden för svårflörtad för att det ska bli av.