Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Robert från Timrå byggde en kopia av Le Mans-vinnaren

Varför skaffa en supersportbil för sjusiffrigt belopp när man istället kan bygga den själv för femsiffrigt.
Robert Ajdén, 32 år, i Stavreviken, Timrå. tog saken i egna händer. Kopian av Le Mansvinnaren Bentley EXP Speed 8 är nu godkänd av bilprovningen.
– Jag fick faktiskt beröm av dem, säger Robert.

Annons

Under studierna till civilingenjör vid Luleå tekniska universitet väcktes idén att bygga en kopia av Le Mansvinnaren från år 2003.

– Det var egentligen mitt examensjobb att bygga ett rörchassi, berättar Robert Ajdén som driver en verkstad där han lagar och tillverkar prylar.

Arbetet med chassiet tog tre år med datorns hjälp. Platskarossen har Robert själv gjutit. Detaljerna har han scannat fram i sin egen 3D-scanner, bland annat strålkastarna.

Läs också: Krönika: "Jag älskar sportbilar"

Robert berättar att han har studerat supersportbilen Köenigsegg i Skåne, världens snabbaste sportbil.

– Grundprincipen i chassiet kommer därifrån, förklarar han.

Bromsarna är av racingtyp. V8-motorn kommer från en gammal Audi . Den ska bytas ut mot en kraftfullare från Audi RS 6 på närmare 500 hästkrafter. Den står på en SJ-pall i väntan på montering. Kraften går till en sexväxlad växellåda som vänts 180 grader så att den ska passa in framför motorn i baken.

– Det blir bra viktfördelning, 60 procent bak och 40 fram, nästan som originalet, förklarar Robert Ajdén.

Den hydrauliska fjädringen är också en egen konstruktion. Men lackeringen har han fått hjälp med.

Bentleyn är nu godkänd för trafik. Det blev några mil i höstas innan den ställdes in i garaget.

– Tanken är att jag ska visa upp den på olika event, någon kortare resa kan det också bli, säger han.

För dig som är inloggad: Allt fler vill ha en personlig registreringsskylt på bilen

Robert avslöjar inga prestanda för den 1 200 kilo tunga sportbilen.

– Tillräckligt fort, säger han.

Det är andra stora projektet för Robert Ajdén, tidigare finns en "Austin Healey,” eller "Big Healey” som den kallas av sina entusiastiska ägare.

Bilintresset kommer från modersmjölken, framförallt genom pappa Ove. Familjen består också av brorsan Per som är lika intresserad. Även han har byggt några bilar.

I verkstan har Robert allt som behövs. Här finns svarv, CNC-fräs och all annan tänkbar utrustning.

– Bilbyggandet är en hobby, betonar han. Fokus ligger på att driva firman som är inriktad på industriunderhåll, men jag gör också en del jobb åt några dragracingteam och andra som bygger amatörbilar, säger han.

Läs också: Moa brinner för motorer – är uppvuxen i garaget med egen fordonspark