Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rör inte tidtabellen på våra stolpar – nöjda kunder borde vara ert största fokus

Jag vill rikta kritik mot Din Tur som planerar att försämra servicen till resenärerna. Planen är att tidtabellerna kommer att försvinna från busshållplatserna i länet från 10 december. Syftet är att spara pengar.

Hur stämmer det överens med ambitionen att öka antalet resenärer som använder kollektivtrafik?

Det visar sig också att det inte är jämlikt i länet hur resenärer ska få tillgång till busshållplatsinformationen. Det står klart att tidtabellerna försvinner i länet men att ett undantag gjorts för Örnsköldsvik där tabellerna blir kvar till nästa turlisteskifte 2018. Detta beslut togs på grund av att det blir nya linjer och ny linjesträckning i Örnsköldsvik och att det då kan bli problem om tidtabellen tas bort.

Som boende i Örnsköldsvik så är jag inte missnöjd över just den saken, men ifrågasätter hela tanken om försämrad kundservice.

För Plus-kunder: Nu kan du betala med Swish på bussen: "Vi är en av de första i landet"

Man kan också fundera vilken analys av kundbehov som har föregått detta beslut, för det är väl kunderna som är ert primära uppdrag hoppas jag!

Framtidens lösning gällande information till resenärer bygger på att man har och kan hantera en smarttelefon, vilket undantar flera grupper i samhället som inte har dessa möjligheter, exempelvis vissa funktionshindrade och äldre personer (dock inte alla).

För Plus-kunder: Chefen för Din tur om det ökade hotet mot busschaufförerna: "Tydligt att det har blivit värre"

Man kan också fundera vilken analys av kundbehov som har föregått detta beslut, för det är väl kunderna som är ert primära uppdrag hoppas jag!

Man kunde hellre önska att ni visar framfötterna med förbättrad service med fortsatt information om vilken hållplats man befinner sig på samt realtidsuppdatering.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Det stödjer heller inte en framåtanda vad gäller att öka och vidga besöksnäringen i länet. Då framstår vi mera som en föråldrad dinosaurie när vi inte ens för besökare i länet kan tala om på vilken busshållplats de befinner sig och vilken tid de kan åka. Och jag säger igen – alla har inte tillgång till smarttelefon.

Dessutom är informationen från Din Tur under all kritik; hur har ni kommunicerat detta, eller var tanken att det skulle smygas in så att ni inte får synpunkter på era dåligt underbyggda beslut?

Bristande kundfokus upprör

 

Svar direkt:

Det stämmer att vi tar bort de tryckta tidtabellerna från busshållplatserna, men i Örnsköldsviks tätort har vi gjort ett undantag, på grund av den mycket stora förändring av stadstrafiken som sker vid turlisteskiftet i år.

Fram till i år har vi satt upp anslag vid alla hållplatser där det finns en hållplatsskylt i samband med det årliga nationella tidtabellsskiftet andra söndagen i december. I vissa trafikområden har vi dessutom bytt anslag inför skolornas sommaruppehåll, då kollektivtrafiken minskar på grund av att skolskjutsarna inte går över sommaren.

Läs också: Busschaufför fick mig på glatt humör

Vår erfarenhet är att hållplatsinformationen på de mindre hållplatserna kostar mer än de ger stöd i resandet.

Nu utvecklar vi resenärsinformationen så att oavsett tid och plats ska informationen till resenären vara tillgänglig och korrekt. Vårt mål är att göra denna förändring utan stora kostnadsökningar. Vi prioriterar att det ska finnas bra kvalitet på utrop i bussarna som anger nästa hållplats samt en förbättrad information på tavlorna på hållplatser och i bussar. Dessutom utvecklar vi informationen som fås genom mobiltelefonen. Snart kan vi köpa alla våra produkter via Din Turs app i mobilen. Vi ser under det senaste året en mycket stark ökning av resenärernas användande av våra mobila tjänster.

Läs också: Vi resenärer drabbas när chaufförerna väntar in varandra

De som inte har tillgång till mobiltelefonens tjänster kan beställa tryckta turlistor eller ringa för att få svar på avgångstider från Din Turs kundcenter.

Vi omfördelar resurser för att öka resenärernas tillgång till information. Vi tar stöd av den teknik för informationsinhämtning och spridning som sker i Sverige och världen i övrigt. Det innebär att vi erbjuder resenärerna Din Turs tjänster där de förväntar sig finna den. Vi går ifrån det krävande systemet att du måste ta dig till en hållplats för att veta när bussarna går, till att du i fortsättningen i lugn och ro kan planera resan där du väljer att vara. Detta teknikskifte underlättar för innevånare och besökare att åka kollektivt i hela Västernorrland.

Hans Fälldin

Din Tur

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel