Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rytmisk yra i Tonhallen

Konsertrecension
Kulturfestivalen: From me to you
A George Duke Experience med Norrbotten Big Band, Norrlandsoperans Symfoniorkester och solister
Tonhallen, torsdag

Annons

Scenkonst Västernorrland i samarbete med de övriga Norrlandslänen satte på torsdagskvällen punkt för kulturfestivalen med en sprakande finalkonsert där Norrbotten Big Band, Norrlandsoperans Symfoniorkester och solister bjöd på en musikaliskt storslagen hyllning till pianisten, kompositören och producenten George Duke (1946 – 2013).

På 50-talet gjordes tappra försök att sammanföra jazzens element med den klassiska musiken. Den nya stilen fick benämningen The Third Stream. Det blev ingen succé för lyssnarna upplevde musiken som svår och komplicerad. Kanske var det där, eller av Frank Zappa, som George Duke inspirerades att satsa på en egen karriär.

Duke tog längre steg framåt i utvecklingen än föregångarna och samlade ihop de bästa ingredienserna från jazzen, rock, blues, funk, latin musik, världsmusik och lade allt i en smältdegel och resultatet blev fusionsmusikens födelse. Hans brobyggen mellan olika musikstilar har också präglat andra som exempelvis Daft Punk, Steely Dan och sångstjärnor som Dee Dee Bridgewater och Diane Reeves med flera. Trots sin storhet som musikskapare är George Duke ett relativt okänt namn för gemene man så den här konserten var garanterat en dörröppnare för nya lyssnare.

Under huvudrubriken From Me To You fick vi vara med på en tre timmar lång resa där musiken sprakade av spänning och skiftande karaktärer med härligt svängig rytmik. Sångtrion Josie James, Napoleon Murphy Brock, ZaD McGough och basisten Byron Miller utgjorde garneringen av klangbilden. Brock var också presentatör och hans dansande var obetalbart. Snacka om att leva sig in i musiken.

Under första avdelningen var intensiteten och ljudvolymen tyvärr på max vilket förstörde helhetsintrycket. Det gick ut över stråkarna som bitvis drunknade i det starka brasset. Efter paus var ljudbilden betydligt mjukare och musiken lyftes fram mycket tydligare. Särskilt i de latininspirerade numren som ibland påminde om Sergio Mendes klassiska band Brazil 66. En eloge till dirigenten och arrangören Tom Trapp som bearbetat materialet på bästa sätt.

Andra avdelningen fick en mjukstart med Mats Öberg vid flygeln, Max Schultz gitarr och Napoleon Murphy Brock i en avspänd blues. Här visade Mats Öberg sina pianistiska kvaliteter i full skala. Han har en teknisk briljans och stor fantasirikedom i sina improviserade solon. Schultz stöttade på ett utmärkt sätt med fylliga bakgrundsackord.

I ett eget nummer spände Norrbotten Big Band musklerna rejält och visade med ackuratess vilket skickligt storband man är. Ett väloljat ensemblespel i kombination med färgsprakande solister som Dan Johansson flygelhorn, Håkan Broström altsax, Robert Nordmark tenorsax och åter igen fenomenet Mats Öberg.

Som sagt en fantastisk kväll med välspelande och välsjungande musikanter. En värdig avrundning på årets Kulturfestival.

Läs mer från kulturfestivalen:

Kammarmusik av ovanliga mått

Lyssnande med uråldrig avslappning

Suveränt spel på harpor