Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ska köpfesten i Birsta fortsätta – trots hotet från norr

Shoppingmeckat i Birsta har slagit rekord på rekord – men snart hårdnar konkurrensen.
När Ikea slår upp portarna i Umeå riskerar Sundsvall att vakna upp till en ny verklighet.
– Vi står inför största utmaningen i modern tid, säger Kjell Undén, ordförande för Svensk Handel i Sundsvall.

Annons

Nedräkningen har börjat:

Den 26 februari öppnar Ikeas nya varuhus i Umeå. Vägg i vägg invigs bara veckorna senare en ny galleria med ett 90-tal butiker.

Frågan är hur etableringen, drygt 26 mil bort, slår mot Sundsvall – Norrlands just nu största shoppingdestination.

– Det finns en oro och den är inte obefogad, säger Anita Öberg, chef på kommunala Näringslivsbolaget.

Hon fortsätter:

– Jag tror det kommer att bli en liten dipp när de öppnar. Men på sikt är jag helt övertygad om att vi kommer att resa oss igen.

ST har besökt Umeå för en rundtur i Ingvar Kamprads fjärde norrländska varuhus – som får Anna-Lena Wessén, centrumchef på Birsta City, att tala om att "marknadsområdet kommer förändras".

– Från att ha haft en ganska stor del norrut kommer det att minska till viss del, säger hon när vi når henne på telefon.

På plats i Umeå säger nya Ikeachefen Mari Gustafsson att hennes puls stiger för varje dag som går:

– Öppningen har aldrig varit så nära som nu.

En rulltrappa upp börjar restaurangen, med nästan 500 platser, att skönjas.

– Kylar, frysar och fritösen är på plats, säger varuhuschefen och påpekar att även möbelslingan på samma våning börjar ta form.

Innan vi lämnar frågar vi om hennes syn på att exempelvis Örnsköldsviksbor i framtiden väljer Umeå före Birsta.

– Huvudsaken att de besöker Ikea, säger hon och ler.

På intresseorganisationen Svensk Handel i Sundsvall talar samtidigt ordföranden Kjell Undén om "största utmaningen i modern tid".

– Sedan kommer det kanske att vända när folk har upptäckt att det inte är bättre i Umeå än i Sundsvall, säger han.

2013 sa en av dina kollegor i Umeå att öppningen innebär att det är "kört för Sundsvall".

– Det tyckte jag var lite väl magstarkt, samtidigt var det bra brännvätska.

För att Sundsvall ska kunna hävda sig i stadskampen krävs nu ännu mer samarbete, enligt Kjell Undén:

– Dels försöker vi nu skapa en helt ny enad organisation för handeln, den kommer att vara på plats nästa år. Vi kommer också att satsa betydligt mer på att bli bättre på service och ta hand om våra gäster.

Med flaggskepp som Sundsvallsbron och nya E4-sträckningen ser Anita Öberg potential i att Sundsvallsområdet blickar söderut för att kunna locka långväga besökare.

– Det är absolut en marknad vi kan bearbeta ytterligare, säger hon.