Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så undviker du olyckor i sportlovstrafiken – viktiga tips

Till veckan inleds sportlovet i Västernorrland – och då ökar trafiken till och från fjällvärlden.
Därmed ökar också olycksrisken.
– Det rör sig oftast om problem med framkomligheten den här tiden på året, säger Lennart Helsing på Trafikverket.

Läs mer: Flera onyktra fångades i sportlovstrafiken

Nästa vecka är sista veckan på årets sportlov och det är dags för västernorrlänningarna att vara ledig.

Det innebär en ökning av bilister som ska till fjällvärlden – även om veckan betecknas som den lugnaste i sportlovstrafiken.

– När Stockholm har sitt sportlov ökar trafiken mest, säger Lennart Helsing.

Enligt försäkringsbolaget Trygghansa inträffade 15 procent fler olyckor under sportlovets första vecka, vecka sju, 2015 jämfört med året innan.

Hittills har inte Trafikverket märkt av någon ökning under årets första sportlovsveckor.

– Nej, jag har inte fått rapporterna om det ska vara extra olycksdrabbat. När det gäller dödsolyckor och olyckor med personskador är inte sportlovet den svåraste perioden. När snön försvunnit ökar farten på vägarna och då blir olyckorna allvarligare, säger Lennart Helsing.

Vilka problem möts bilisterna av under sportlovet?

– Det handlar om avåkningar och framkomlighetsproblem i första hand.

Vad ska bilisterna tänka på?

– Räkna med att resan tar längre tid, hetsa inte upp dig om det blir köer, håll avstånden och var utvilad om du ska resa långt. Det är viktiga saker man kan fundera kring.

Enligt Motormännen är ett problem att mycket av trafiken koncentreras på mindre vägar med varierande standard.

– Många av olyckorna sker på de stora vältrafikerade vägarna, men de största problemen uppstår oftast på det mindre vägnätet. Men det är omöjligt att förutspå var olyckorna kommer att ske. Det är som att kasta ut en näve grus på en karta, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.