Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sedan när blev det tryggare att korsa trafikerade vägar än att gå över eller under dem?

När jag läste i ST om de nya cykelöverfarterna i stan så blev jag bekymrad. Varför ska man nu envisas med plankorsningar? Det vore betydligt lämpligare med tunnlar och på några håll kanske broar där gator och gång- och cykelvägar korsas. Jag anser det vara högst olämpligt att utsätta cyklister och fotgängare för riskerna att korsa på samma nivå som bilar och bussar. Samtidigt skapar dessa överfarter köer och förtret för bil- och busstrafiken. Norrmalmsgatan är ett typiskt exempel på en flerfilsgata som ska korsas och där man blir orolig när man ska över.

Läs också: [+] Här ska de nya cykelöverfarterna byggas i centrala Sundsvall: "Ökar säkerheten och underlättar för cyklisterna"

Nu är det uppenbart att stadsplanerarna ämnar återställa den gamla Järnvägsparken där E4-trafiken tills härom året passerade. Men då tänker man visst ta bort fullt fungerande gångtunnlar och ta upp fotgängare och cyklister till gatunivå och låta dem korsa gatorna där. Förr innebar planskilda korsningar säkerhet, men nu är trenden i stället den att kalla tunnlarna för ”otrygga”. Men det är enbart för att finna argument för sina genomtrumfade idéer. När busstationen så småningom flyttar samman med järnvägsstationen kommer köandet att bli ett faktum eftersom gatorna smalas av och busstrafiken i området ökar. Det kommer att bli virrigt värre och tidsåtgången kommer att öka för såväl bil- och busstrafik som för gående och cyklister. Vem kommer att vilja åka regional- eller fjärrbuss om det kommer att ta sådan tid att överhuvudtaget ta sig ut från stationen?

Det är med livet som insats som vi boende på Södermalm till fots korsar Bergsgatan på väg till och från centrum.

Själv cyklar jag ofta men använder knappast cykelbanor för jag håller hellre mig och min lilla dotter på små och mycket lågtrafikerade gator som Södermalmsgatan, Östermalmsgatan och hundratals andra liknande gator som finns i stan. Gatuavdelningen gör så galna prioriteringar. Ett exempel är Bleckslagaregatan som är bred och har en trafik på några bilar per timme, men som har begåvats med en bred cykelbana. Till vad nytta? Lägg pengarna på vettigare saker.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Vi har i centrala stan Rådhusgatutunneln under Skolhusallén som är helt fantastisk och med en hög nyttjandegrad av gående och cyklister. Kan vi inte få flera sådana på olika håll? Vidare kan jag säga att det är med livet som insats som vi boende på Södermalm till fots korsar Bergsgatan på väg till och från centrum. Varför kan vi inte få ett par broar för gång och cykel över Bergsgatan (vilken kanske även skulle kunna sänkas ned en aning). Det är bra med tunneln vid Skolparken men den räcker inte, för det vore en omväg ifall man ska korsa vid låt säga Fredsgatan eller Nybrogatan. Trafiken på Bergsgatan kommer att vara tät under överskådlig framtid så det är ett måste att se över det här.

Daniel Jacobson

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel