Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SHL-klubbarna i gemensam kampanj för mäns hälsa

Samtliga klubbar och domarkåren i SHL deltar i Movember Foundations kampanj 2015. Fansen får stötta sitt lag i satsningen där mäns hälsa står i fokus.

Movember-kampanjen är en satsning för att belysa frågan om mäns hälsa och samtidigt samla in pengar till forskning och projekt för testikel- och prostatacancer. Upplägget bygger på att män börjar slätrakade 1 november och under resten av månaden struntar i att raka överläppen. Kvinnor kan, enligt infotexten på SHL:s hemsida, bidra genom att stötta och peppa männen i sina liv. Kampanjen uppmanar till att skänka pengar till forskningen och sedan starten 2003 har Movember samlat in över 4,7 miljarder kronor.

– För SHL är det viktigt att ta ett samhällsansvar och vi gör Movember för att bidra i en viktig fråga. Vi har friska män på isen varje dag och vi vill se till att de och alla andra män får lyckligare, friskare och längre liv, säger Jörgen Lindgren VD för SHL.

Upplägget för SHL-kampanjen är att alla lag har en kapten, där Nichlas Torp är Modos representant, som agerar mustaschprydda ansikten utåt i jakten på att fans ansluter sig till kampanjen. I skrivande stund har cirka 500 fans anslutit sig till och Modo har än så länge bara 16 fans, vilket placerar laget näst sist i tabellen.

Läs mer om kampanjen här.