Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skola riskerar 350 000 i vite för dålig arbetsmiljö – lärare fick jobba på toalett

Det finns omfattande brister i arbetsmiljön på Sankt Olofsskolan i Sundsvall. Det konstaterar Arbetsmiljöverket och kräver åtgärder. Annars hotar ett vite på 350 000 kronor.

Annons

Arbetsmiljöverket inspekterade skolan i september och upptäckte flera brister. Nu är kravlistan klar och om man inte åtgärdar bristerna riskerar man att få betala.

Skolan har ökat från 187 elever och 43 anställda till 380 elever och 89 anställda mellan åren 2011 och 2017. Skolan är inte dimensionerad för ökningen vilket lett till uttalade problem för verksamheten.

Till exempel har korridorerna försetts med möbler för att kunna bedriva pedagogisk verksamhet där, anställda har fått problem med luftvägarna – vilket tycks ha koppling till arbete i det så kallade A-huset, vintertid har det varit så kallt i lokalerna att skyddsombud övervägt att sätta stopp på verksamheten, sommartid har situationen varit den omvända.

Om arbetstagare eller elever känner sig krassliga finns ingen plats för tillfällig ostörd vila. Skolan har 89 anställda, men i personalrummet finns endast 24 sittplatser, under konferenser finns inte sittplats till alla – även om man ordnat med några extra pallar. Inte heller finns det avskilda rum där man kan ha ostörda samtal, särskilt allvarligt blir det när det rör frågor som omfattas av sekretess. Arbetsrum för skolans pedagogiska personal saknas också – vid inspektionen visades ett arbetsrum med 5 arbetsplatser vilket 44 personer delar på. Det framkom även att det hänt att lärare använt toaletten som arbetsrum.

Från skolans håll har man meddelat att arbetet med att åtgärda bristerna har inletts, men att det är omfattande och kommer att ta tid att få till allt – förmodligen längre tid än Arbetsmiljöverket anser.

Arbetsmiljöverket kräver nu att följande brister åtgärdas senast den 15 mars 2018:

► Ordna med vilutrymmen för arbetstagarna

► Se till att det finns utrymmen för personalen kan äta medhavd mat samt få möjlighet till återhämtning under arbetspassen

► Anpassa lokalerna så att personalen ostört kan genomföra möten, enskilda samtal och telefonsamtal

Vidare ska man senast den 15 augusti 2018 åtgärda följande:

► Ordna med ventilation som är avpassad för verksamheten

► Säkerställa att lufttemperaturen i skolans lokaler håller sig mellan 20 till 24 grader vintertid och 20 till 26 grader sommartid.

Sundsvalls kommun är arbetsgivare och om de bryter mot föreläggandet kan det innebära att förvaltningsrätten dömer kommunen till att betala vitet på 350 000 kronor, eller delar därav.

I beslutet från Arbetsmiljöverket framgår det inte i vilken grad elever drabbats av dålig ventilation och andra lokalbrister.