Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolan allt mindre likvärdig i Sundsvall – fyra av fem privata skolor saknar elever med utländsk bakgrund

Annons

I tre år har jag studerat och analyserat grundskolans situation avseende skolans kompensatoriska uppdrag och likvärdighet. Tyvärr kan jag besviket konstatera att situationen bara förvärrats och så även i Sundsvalls alla skolor. Regeringens nyligen lagda förslag för att åtgärda bristerna också i enlighet med skolkommissionens betänkande (20/4-17) kommer enligt min analys inte att råda bot på situationen. Det nu presenterade stödet till kommunerna på 6 miljarder fram till 2020 blir i praktiken bara en tummetott till de skolor med socioekonomiska tillkortakommanden.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Mina studier och analyser i Skolverkets databaser SIRIS och SALSA ger svar på var problemen ligger. Här hjälper inga förslag om begränsning i vinstuttag och extra stöd till utsatta skolor. Att angripa symtom är oftast fel recept, utan här måste orsaken angripas. I tidigare debattartiklar har jag hävdat att endast förstatligande av grundskolan klarar nationell likvärdighet där kommuner och fristående skolor bevisligen nu sedan 1992 visat sina tillkortakommanden. Här nedan visar jag exempel på faktorer som bekräftar min nu långsiktiga analys av grundskolan:

Läs även: Kommunerna har misslyckats med skolansvaret – ett förstatligande ger ordning och reda

Av Sundsvalls kommuns 13 skolor med årskurs 7–9 utkristalliserar sig de fristående skolorna avseende:

• Föräldrarnas utbildningsnivå med Mimerskolan i topp och endast Proolympia som har en kommunal skola före sig (Montessoriskolan).

• Fyra av de fem fristående skolorna har inga elever med invandrarbakgrund, med undantag från Engelska skolan, där en procent av eleverna har utländsk bakgrund.

• Andel elever som uppnått kunskapsmålen – där har fyra av de fem fristående skolorna de bästa resultaten av de 13 skolorna i Sundsvall.

• De faktiska meritvärdena för eleverna i årskurs 9 – fyra av de fem fristående skolorna har bättre meritvärde än alla kommunala skolor.

Jag vill än en gång med en dåres envishet poängtera att skolans kvalitet står och faller med kompetenta, engagerade och utbildade lärare.

Ovan redovisade resultat talar sitt tydliga språk och då undrar man varför politiker som har ansvar fortsätter att bygga "lapptäcke" för den svenska grundskolan. Min teori är att de mest vakna föräldrarna och röstberättigade har köpt nuvarande system trots att analyser visar klartext med nuvarande system för barn i åldrarna 7–15 år.

Fristående gymnasieskolor för ungdomar 15–19 år är en helt annan fråga där elevval och intressen, begåvningar, talanger med mera leder till differentiering av eleverna. Där kan det vara okej med fristående skolor men en statlig kontroll måste självklart säkerställa att alla styrdokument för gymnasieprogrammen följs.

Avslutningsvis vill jag än en gång med en dåres envishet poängtera att skolans kvalitet står och faller med kompetenta, engagerade och utbildade lärare. Här behöver vi inte leta efter svaret: radikalt höjda ingångslöner. På 70-talet var jag en välbetald gymnasieadjunkt, klart att yrket var attraktivt. Hur svårt kan det vara?

Stig Sundqvist

Filosofie magister

Läs även:

Lärarbristen är akut – om viljan finns kan den lösas

Låt inte byggbolagens vilja gå före skolbarnens säkerhet

Lärare: Allt fler flickor mår dåligt i skolan – vi vuxna måste hjälpas åt för att bromsa psykiska ohälsan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel