Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolloven är inte bortkastad tid

Annons

Replik på ledaren "Ta bort sportlovet för barnens bästa", ST.nu 10 mars.

Svenska barn spenderar mellan 187 och 190 dagar om året i skolan. Petter Berger skrev att det stora antalet lediga dagar kan vara en bidragande orsak till de sjunkande skolresultaten. Men jag tror att det finns betydligt bättre saker man kan göra för att förbättra elevernas utbildning än att tvinga dem till mer tid i skolbänken.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Det vi elever behöver är effektiv skoltid, inte mycket skoltid. Det spelar ingen roll hur många eller långa dagar skoldagar vi får om vi inte har utbildade lärare, bra undervisningsmetoder och rätt material. Utan det så lär vi oss ändå ingenting. Genom att förlänga skoldagar i de yngre åldrarna så kan det snarare få motsatt effekt, det kan vara svårt att ta in för mycket information, hjärnan klarar inte av hur mycket som helst. Loven är inte bortkastad tid, det är tid som elever använder till att vila upp sig, umgås med andra och utvecklas. Genom att få tid till att resa eller prova på andra saker får vi livserfarenhet. Den bortkastade tiden är den tid som går åt när lärare kommer igång med lektionen 5 minuter för sent och släpper eleverna tio minuter för tidigt. Dessa 15 minuter blir 45 timmar varje år om det sker sex–sju gånger i veckan, vilket det med stor sannolikhet gör. Ett annat exempel på bortkastad tid är när vi får outbildade vikarier som låter oss göra vad vi vill på lektionerna. Eller lärare som har för mycket administrativt arbete att göra och därför är för utbrända och trötta för att undervisa.

Om vi skulle öka antalet dagar så behöver vi betala ut mer lärarlöner och skolmat, var skulle de pengarna komma ifrån? Jag skulle hellre använda den summan till att ha en extra mattelärare på någon lektion i veckan, så att jag slipper sitta och vänta på hjälp hela lektionen, då vi kan vara 30 elever och en lärare.

Vi löser inte problemen genom att vi går fler dagar i skolan. Lösningarna ligger i att förbättra kvalitén på tiden vi spenderar i skolan. På en bra lektion lär jag mig mer än vad jag gör på 5 dåliga, kvalité framför kvantitet.

Känslan när jag och mina vänner kommer tillbaka från ett lov är att vi har nya krafter. Många som är besvikna på sina resultat innan loven känner att de får chans till en nystart.

Petter Bergner uttalar sig om de låga kraven på skolungdomar och i vissa fall kan jag hålla med honom. Vi behöver inte lära oss alla Sveriges kungar eller hela periodiska systemet. Men tack vare det nya betygssystemet behöver elever leva upp till väldigt många andra krav för att nå de högre betygen. De elever som inte bryr sig om sina betyg behöver hitta motivation, men det får dem genom kvalitativa lektioner, inte när vi plockar bort deras ledighet

Alva Wiksten

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel