Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolsegregation och lärarbrist de två mest alarmerande problemen – så kan skolan förbättras

Troliga konsekvenser för skolan efter S-MP-L-C-överenskommelsen:

Över 20-talet områden inom skolan kommer att få förändringar som efter sedvanlig beredning kan beslutas under mandatperioden till 2022.

Här nedan är mina utvalda åtgärder som kommer att förbättra skolan:

· Nya betyg i gymnasieskolan där kursbetyg ersätts till förmån för ett betyg i varje ämne. Här ges läraren att väga in elevens utveckling under studietiden.

· Skärpta intagningskrav på lärarutbildningen. Akademiker erbjuds lättare att välja läraryrket. Möjligheten att jobba på en skola och studera till lärare stärks.

· Etableringsstopp för fristående religiösa skolor.

· Översyn för hur förutsättningarna för att återinföra statligt huvudmannaskap för skolan ska tas fram.

· Betyg från årskurs 4. De skolor som vill kan införa detta från läsår 20/21.

· Ökad möjlighet att stänga skolor med stora brister oberoende huvudmannaskap.

Flera av dessa förslag ligger definitivt inom områden som Liberalerna har varmt om hjärtat. Min åsikt är att dessa åtgärder tyvärr inte har fokus på skolans två mest alarmerande problemen för skolan.

För grundskolan är för mig skolsegregationen prio 1 och där måste åtgärder vidtas inte minst i Sundsvalls kommun som sticker ut i landet. Skollagen ger entydigt uppdrag/skyldighet till alla huvudmän att motverka elevsorteringen! Åtgärder att påverka elevsammansättningen på skolorna är just nu otillräckliga, ”verktygen i verktygslådan” är begränsade.

Den andra och för skolan i stort är att åtgärda den lärarbrist som vi har och fortsatt blir mycket bekymmersamt. Flera beräkningar pekar på en lärarbrist på cirka 70.000 lärare år 2025! Totalt behöver vi cirka 130.000 lärare i skolan. I åtgärdslistan kring att förbättra skolan är det inte mycket som ger radikal effekt på ökat intresse för läraryrket. Vad göra?

Min käpphäst är att ingångslönerna för lärare måste höjas, inte vad eventuell kommande lön kan bli enligt forskning. Visst kan avskrivningar av studielån och betalning (lön) under utbildningen (det hade jag på lärarhögskolan 69/70) vara andra sätt att öka attraktiviteten till läraryrket.

Innerligt hoppas jag att skolan får en mer fokusering under denna mandatperiod och varför inte en minister från Liberalerna, exempelvis Jan Björklund som kan ge skolan mer status!

Dum Spiro Spero

Stig Sundqvist, filosofie magister

■■ Följ ST Debatt på Facebook 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel