Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skrota dagens orättvisa betygssystem – det är en mardröm som skapar psykisk ohälsa

Jag orkar inte se fler besvikna ungdomar som är missnöjda med sig själva, som klagar på sig själva och trycker ner sig själva. Allt detta endast på grund av det otroligt orättvisa betygssystemet vi har i Sverige. Denna mardröm börjar redan i årskurs sex och följer med oss, ofrivilligt, fram till nian.

Under dessa år kommer oftast puberteten som ett slag i ansiktet och ställer oftast till det med ens identitet och självsäkerhet. Att gå igenom detta samtidigt är otroligt pressande, stressande och jobbigt. Det leder i många fall till psykisk ohälsa i en mycket ung ålder.

Inte nog med detta så är det otroligt svårt för en lärare att sätta ett helt rättvist betyg. Dels för att den har så otroligt många elever som den måste hålla koll på och ibland kan det kännas som att alla lärare har olika uppfattningar av ett betyg. I vissa ämnen krävs mycket mer för att till exempel få "C" än vad det gör i andra ämnen.

Varför skulle man inte istället för detta värdelösa system bara kunna skriva utvecklingsmål inom varje ämne?

Dessutom är det otroligt svårt att förstå vad det är man egentligen ska jobba på och utveckla bara genom en bokstav. Varför skulle man inte istället för detta värdelösa system bara kunna skriva utvecklingsmål inom varje ämne? Ett konkret, individuellt mål som ska nås i slutet av terminen, utan att behöva få veta hur bra eller dålig man är utifrån en skala.

Man börjar automatiskt jämföra sig, oavsett om man vill det eller inte. Det är som en instinkt. Det är nämligen inte bara betygen som trycker ner en, utan även man själv. Är det verkligen värt att få dåligt självförtroende och psykisk ohälsa? Nej, för det finns bättre sätt! Så varför har vi ett betygssystem som är ineffektivt och onödigt komplicerat?

Betygssystemet i Sverige 2018 gör att man vill bli bäst, inte att man vill utvecklas. Det tar inte hänsyn till att man har styrkor och svagheter i allt. Inte att vi har olika inlärningsförmågor. Men framför allt tar det inte hänsyn till att vi ibland inte klarar av allt som begärs av oss.

Suck!

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel