Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skydd mot pisksnärtskada ska testas

Volvos nya lilla stadsjeep tillhör de modeller som klarar sig bra när skydd mot pisksnärtskador för första gången testats.
Sverige har varit drivande i att få testet infört internationellt.

Annons

Tillsammans med Alfa Romeo Mito, Volkswagen Golf VI, Audi A 4 och Opel Insignia får Volvo XC 60 betyget bra när sammanslutningen Euro NCAP för första gången testat en rad bilmodellers skydd mot nackskador när bilen blir påkörd bakifrån.

Flera kända och relativt dyra märken erbjuder dåligt skydd, visar undersökningen. Dit hör bilar som Citroën C 5 och Peugeot 308 CC. Mercedes stadsjeepserie i M-klassen får bara nätt och jämnt godkänt.

Bara i Sverige inträffar varje år omkring 30 000 pisksnärtskador, eller whiplash som de ibland kallas. De allra flesta som drabbas blir återställda inom några veckor, men hundratals människor får livslånga besvär. Kvinnor är särskilt drabbade.

– Det är en typisk tätortsskada, som kommer vid relativt låga hastigheter vid rödljus, vänstersvängar och i rondeller, säger Maria Krafft, avdelningschef vid Folksam.

Skadetypen sågs länge som ett slags påhitt, ett sätt att krama pengar ur försäkringsbolag. Den attityden är fortfarande vanlig i övriga Europa, enligt Vägverket.

– Sverige var mycket tidigt med detta och vi var bland annat först med att ta fram en testdocka som kunde mäta krockvåldet på nacken, säger Vägverkets bilsäkerhetsexpert Anders Lie.

– Men det har varit svårt att få med det i Euro NCAP. Processen har varit pinsamt långsam, säger han.

En rad olika tekniker har tagits fram för att motverka skadorna. Vissa har gjort säten som böjer sig baklänges för att absorbera krockenergin medan andra i stället skjuter fram huvudstödet.

– Alla modeller som klarar sig bra i testet har tagit fram särskilda stolar, men alla som tagit fram sådana stolar klarar sig inte bra, säger Anders Lie.

Från och med 2009 byggs pisksnärtskyddet in i Euro NCAP:s ordinarie krocksäkerhetstest, med sannolik följd att flera märken som i dag får högsta säkerhetsklass ramlar ur kategorin.