Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skyll inte färdtjänstförsämringarna på nationella riktlinjer

Annons

ST skriver den 19 december om det faktum att man inte längre kan åka färdtjänst, med samhällssubventionerade priser, dygnet runt i Sundsvalls kommun. Hans Forsberg (C) förklarar i samma artikel att man bara följer nationella riktlinjer. Det argumentet håller inte; det är till stora delar upp till varje kommun att besluta över hur färdtjänstens regelverk ska gestalta sig, färdtjänstlagen är en ramlag. Att inskränkningar sker på andra håll i landet betyder inte att samma dumheter ska ske här.

Politiker och tjänstemän har fått lära sig att färdtjänst enbart ska ses som ett komplement till kollektivtrafik. Deras påstående är en halv sanning – färdtjänst är delvis ett komplement för oss som inte kan åka med exempelvis stadsbussarna, men det finns också många tillfällen då vi som är färdtjänstberättigade hellre än att åka färdtjänst skulle vilja gå, cykla eller köra egen bil. Detta stupar på att vi har ett funktionshinder av något slag.

Om färdtjänst enbart vore ett komplement till kollektivtrafik skulle egenavgiften vara densamma när man åker färdtjänst som när man nyttjar den allmänna kollektivtrafiken. Detta går inte politiker och tjänstemän med på, eftersom man då hävdar att färdtjänstresan ”går från dörr till dörr”, vilket kollektivtrafiken inte gör. Här uppstår en inkonsekvens i resonemanget, då man å ena sidan säger att färdtjänst är ett komplement till kollektivtrafik, samtidigt som man, när egenavgifterna kommer upp till debatt, vänder på sin argumentation. Just för att färdtjänstresan går från dörr till dörr är den mer än ett komplement till kollektivtrafiken och därför kan jag också acceptera att egenavgiften ligger på cirka 1,5 gånger kollektivtrafikpriset.

Oppositionsråd Jörgen Berglund (M) uttalar sig också i ST:s artikel. Han har svårt att tro att det inte funnits ekonomiska motiv då man beslutat att plocka bort möjligheten att nyttja färdtjänst, med samhällssubventionerade priser, dygnet runt. Hur det ligger till med den saken bör Berglund veta, eftersom han var kommunalråd när färdtjänstupphandlingen framarbetades. Sviktar minnet kan han fråga sin partikamrat, Erland Solander, som då var ordförande i stadsbyggnadsnämnden, under vilken färdtjänsten sorterar. När dessa två påmint varandra om hur man tänkte kanske vi kan hoppas på ett svar i ST?

Peter Tjernberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel