Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bubblor och bussar blev begär

/
  • Kristofer Hallin har byggt ett garage på gården till föräldrahemmet i Attmarby där han jobbar på sina objekt.
  • Folkabussen från 1966 har fått hänga med både till Alperna och Island.
  • Kristofer lägger ner många timmar på sina bilar, inte minst den här bubblan från 1950 med en interiör som andas charm.

Båda har blivit ikoner och körts av miljoner människor världen över. Kristofer Hallin är inne på sitt 35:e år som entusiast och fortsätter se till att bubblan och folkabussen lever vidare.

Annons

Att komma hem till Kristofer Hallin i Attmarby är som att vandra in i ett bilmuseum.

En sedan länge uttjänt bensinpump och ett enormt Volkswagen-emblem pryder det hemsnickrade garaget som även fungerar som utställningshall. Här står just nu fem bilar – fyra bubblor och en Karmann Ghia, som sticker ut i samlingen.

– Det är min frus. Bilen är en -71:a och det är hon också. Hon kör den en hel del så här års, säger Kristofer.

Men när han själv får välja är det bubblan, eller VW Typ 1 som modellen egentligen heter, och folkabussen som gäller.

Intresset tog fart när Kristofer var 15 år och skulle börja på fordonslinjen på gymnasiet. Då behövde han en bil att meka med på hemmaplan, och grannen hade en till salu.

– Att det var en bubbla var en tillfällighet. Jag var inte på jakt efter något särskilt. Men sedan dess är jag fast i folkvagnsträsket. Det var enkelheten och charmen som jag fastnade för. Och jag har faktiskt kvar den där bubblan än i dag.

Nej, att göra sig av med sina bilar är inte direkt Kristofers styrka. Han fäster sig snabbt vid sina ögonstenar och har i dagsläget 15 fungerande bilar.

– Det blir så när man har lagt ner en massa tid på en bil. Jag har väl sålt tre, fyra stycken genom åren, men det är svårt.

1992 fortsatte fordonsflottan att växa när han och hustrun köpte sin första folkabuss. Kristofer mindes tillbaka på resorna i hans pappas buss och hittade till slut en av årsmodell -66 – samma som han själv – genom en annons i ST. Dittills hade bilresorna gjorts i den betydligt mindre bubblan.

– Det går faktiskt att sova i en bubbla om den är tillverkad före 1956. Man lossar bara på ryggstödet och fäller sätet, det har jag gjort ett par gånger. Men har man en bubbla och vill ut och campa blir valet naturligt. Vi har åkt på många resor med buss sedan dess. Lyckligtvis har jag även fått familjen att bli intresserad.

Han nämner sommarens semesterresa som gick genom sju länder med Alperna som slutdestination – och inte minst äventyret på Island för några år sedan.

– Det tog två dygn med färja, men det var det värt. Vi körde nästan runt hela ön. Det var fantastiskt, men vi brukar säga att den kallaste vintern vi varit med om var sommaren på Island.

När han nu fyller 50 år innebär det alltså att han också firar 35 år som entusiast, med oförminskat engagemang.

Och har du gått förbi torget när Sundsvalls motorveteraner visat upp sina pärlor har du säkert sett Kristofer och någon av hans bubblor. Nyligen höll han i en träff för Sundsvalls motorveteraner och bjöd in 70 personer till Attmarby. Och visst finns det en glädje i att visa resultatet av alla timmar i garaget.

– Men det roligaste är att träffa folk och prata om bilen. När jag stannar på macken kommer det nästan alltid fram någon och berättar om något minne, att deras pappa har haft en och så vidare. Jag har hört många roliga historier genom åren.

Mer läsning

Annons