Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med lite tjurighet är allt möjligt – Kjell Jakobsson har aldrig slut på idéer

/
  • Tankeverksamheten är ofta i full gång hos Kjell Jakobsson, men han är klok nog att även ha stunder av total avkoppling. Då kan han till exempel sitta på altanen och titta efter fåglar.

En ny Alnöbro, bemmanad offentlig toalett på torget, bältestvång på tågen och skärpta straff för våldtäkt. Kjell Jakobsson räds inte att vädra sina åsikter och ge sig in i samhällsdebatten.
– Jag hatar när folk säger ”så kan vi inte göra”, säger han.

Annons

Han fyllde 80 år i veckan, och visst börjar åldern göra sig påmind. Men det hindrar inte Kjell Jakobsson från att fortsätta komma med idéer och förslag på förbättringar i samhället.

Kjell berättar stolt om när han i mitten av 80-talet var nära att få riksdagen att rösta igenom en flytt av Vattenfalls huvudkontor till Mellannorrland. Det var helt jämnt – 164 röster för och 164 emot – men föll på Ångermanlandspolitikern Barbro Nilssons röst. Något som Kjell har haft svårt att glömma.

– 3 500 jobb hade kommit hit om de hade flyttat, men så blev det inte.

Läs också: "Höj vårdlöner och lägg ner ett sjukhus i Ångermanland"

Han berättar även att han har fått igenom en riksdagsmotion om mobilförbud i bilen – dagens lagstiftning räcker inte – och att han har goda förhoppningar om ytterligare en.

– När jag tog körkort fick man lära sig att det skulle vara två händer på ratten, och varför ändra på det? Vi måste stävja det här med att folk sitter och tittar på sina mobiler när de kör bil. Men tyvärr har det inte hänt något efter att det gick igenom i riksdagen. Nu har jag även en motion om bältestvång på tågen som jag tror går igenom.

Det är ändå i frågor på hemmaplan som Kjell engagerar sig allra mest, inte minst när det gäller hans kära Alnö. Kjell har bland annat föreslagit borrningar på 2–6 kilometer i Alnövulkanen efter geoteknisk värme och, inte minst, tagit fram en skiss på en ny Alnöbro. Något som han menar är ett måste.

Läs också: Återinför skrotbilspremien

– Vi kan inte gå och vänta i 25 år på en ny bro. Den är i dåligt skick, och så fort det blir en olycka blir det totalstopp. Sedan uppmuntras vi att cykla, men det går väl inte på en 50 centimeter bred vägbana. Jag föreslår en bro med två filer i båda riktningar och en övertäckt gång- och cykelväg.

Engagemanget för samhällsfrågor har han sin mamma att tacka för. Hon satt i Alnös kommunfullmäktige och var känd för att inte ge sig.

– Jag har ärvt den där tjurigheten. Hon tyckte inte om orättvisor och att de med pengar klarade sig bättre. I 20-årsåldern började även jag lyssna på orättvisorna och engagerade mig i SSU. Jag pratade faktiskt med Palme på telefon vid ett tillfälle om varför strömmen var dyrare här än i södra Sverige.

Det politiska intresset resulterade så småningom i att Kjell tillsammans med några andra startade ett eget parti på 1980-talet, Norrlandspartiet.

– Det höll i fyra år, men till slut blev det för jobbigt. Jag fick ingen hjälp och tvingades sköta det mesta själv. Men därefter kom jag ändå in i fullmäktige via Vänsterpartiet.

Kjell medger att han ibland kan känna sig något uppgiven kring vissa politiska beslut, men han känner ändå en framtidstro och hoppas på ett Sundsvall i utveckling.

– Jag gillar inte nej-sägare, de tänker mest på sig själva. Man måste testa för att se om något går, så ser jag det, säger han.

Läs några av Kjells insändare:

Nordea tar betalt av kommunen

Öppet brev till Trafikverket: Inse Norrlands stora värde

Bygg en ny Alnöbro

Mer läsning

Annons