Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nolbygrabb som styr största lyxkryssaren

/
  • Andreas Andersson laddar hemma hos mamma Annica och hennes man Stefan Jonsson i Nolby inför sitt nya uppdrag som andre styrman på världens största lyxkryssare i Medelhavet.
  • Blir längtan för stor kan flickvännen Emelie komma ombord och bo med fritt uppehälle i Andreas egen hytt på lyxkryssaren.
  • Hälsning från Australien, med Sydney opera house i bakgrunden. Till höger syns Royal Caribbeans fartyg som Andreas praktiserade på i sju månader, Radiance of the seas.
  • Hälsning från Nya Zeeland, med ett mäktigt vattenfall vid passage genom fjorden Millford sound.
  • Hälsning från Söderhavet. Andreas poserar mellan två matroser på Mystery Island, Vanuatu.
  • Det jättelika fartyget Allure of the seas i all sin prakt.
  • Spektakulärt nöje ombord.

Vattjom, Granloholm, Nolby, Kalmar. 25-årige Andreas Andersson har avverkat den lilla resan.
Nu är han redo för det stora äventyret som nyutexaminerad styrman på världens största kryssningsfartyg.

Annons

En ung landkrabba från Nolby som rattar en megafarkost med tusentals människor på öppet hav. Tanken svindlar och det är inte lätt att ta till sig omfång och mått på verkligheten som väntar när Andreas på torsdagen mönstrar på i Rom för kryssningar i Medelhavet. I vinter väntar Karibien.

Fartyget heter Allure of the seas och rymmer över sextusen passagerare som förströr sig med pooler, surfsimulatorer, amfiteater, kasino, linbana, skridskoåkning (!), mängder av restauranger, salonger och shoppingstråk. De servas av en besättning på drygt tvåtusen personer.

Lyxkryssaren, som tillsammans med systerfartyget Oasis of the seas, är det största världen hittills skådat i genren, är 360 meter lång, 60 meter bred och 15 däck hög. Allure of the seas har enligt uppgift gått lös på sisådär elva miljarder kronor och fick ducka för att överhuvudtaget komma under Öresundsbron när den för några år sedan lämnade varvet i Finland på sin väg mot de stora haven.

Nu blir det Andreas dagliga arbetsplats. Som andre styrman intar han en av kommandobryggans tolv arbetsstationer och i uppgifterna ingår att assistera med navigation.

Piratskeppens gamla träroder är förstås ett minne blott, nu sköts styrningen med datoriserade joysticks och i cockpit (ja, arbetsstationen kallas faktiskt så) sköts mycket per autopilot. Minst tre, fyra personer finns samtidigt på kommandobryggan. Vid ankomst, avgång och mycket trafik utökas manskapet. 

När förste styrman till exempel går och hämtar kaffe kan det hända att Andreas själv kommer att ratta det stora fartyget, trots att han är lägst rankad i befälsordningen. 

– Tanken är hisnande att jag därmed har ansvar för över åttatusen människor, säger han och börjar prata om vikten av att ha en helhetsbild.

– En sak som är viktig är att inte enbart titta på radardisplayen, ekolod eller kompass, man måste se ut i verkligheten också för att kunna göra rätt bedömningar.

Högst i kurs på kryssaren står skepparen och Andreas gör ingen hemlighet av att det långsiktiga målet är att nå till toppen. 

– Det är ju kapten man vill bli, då har man ansvar för alltihop, säger han utan att tappa ödmjukheten i stämman.

Säkerhetstänkandet har högsta prioritet och i styrmannens plikt ingår att dubbelchecka, notera, rapportera och även ifrågasätta skepparens beslut om det verkar uppenbart felaktigt. Att ett misstag kan leda till katastrof är lätt att inse med kapsejsade Costa Concordia i färskt minne.

Tack vare farkostens ansenliga längd och bredd krävs sisådär sju till tio meter höga vågor för att det ska kännas. Ju större båt desto mindre risk för gungfly.

– Inom oceanografin på utbildningen berättades det om så kallade freakwaves där två vågsystem synkroniserar för en kort stund och Oasis har gått i hav med upp emot 22 meter, säger Andreas.

Tanken på ett yrkesliv till havs föddes när kompisen Kristian Jernberg, i dag förste styrman på Nordsjön, berättade om sina erfarenheter.  

– Jag arbetade i ett par år på en kundtjänst och kände att jag inte ville vänta på en alltför kort semester och sedan arbeta ett år till nästa. Nu har jag ledigt halva året och får dessutom se världen på arbetstid.

I fyra år studerade Andreas på sjökaptensprogrammet i Kalmar. I utbildningen ingick ettårspraktik i vattnen kring Australien, Söderhavet, Hawaii, Alaska och Östersjön. Ingångslönen som andre styrman är omkring 25 000 kronor per månad samt fritt uppehälle ombord och fria hemresor. Efter 14 veckors tjänstgöring är han ledig lika länge.

Flickvännen Emelie förblir landkrabba åtminstone det närmaste året då hon fullgör sin utbildning. De kan talas vid per satellittelefon och hon är även välkommen ombord och får då bo gratis med uppehälle i Andreas privata hytt.

– Att vara borta så länge var inget jag tänkte på när jag sökte utbildningen som 20-åring, konstaterar han eftertänksam och möter hennes blick.

Ett livsmål är att besöka alla världsdelar och Andreas har redan kommit långt, bara Antarktis och Sydamerika återstår. Hans enkla souvenirsamling består av en sedel från varje land.

– I framtiden skulle jag kunna tänka mig att flytta hem och bli lots på Spikarna.

Fotnot: Ta en titt ombord

Mer läsning

Annons