Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hög tid för avkoppling och begrundan

/
  • Från skidåkning till kontemplation. Stilla veckan är Svenska kyrkans stora helg men inte alla dagar är religiöst förankrade.

Påsklov, påskägg, och kanske en sista chans att åka skidor i fjällen. Nu väntar några helgdagar och för många en efterlängtad avkoppling från jobb och skola. Men påsken är inte bara ledighet och påskkärringar.

Annons

Påsken är kyrkan största helg, och en del i stilla veckan, eller dymmelsveckan, som börjar med palmsöndagen, som var den 29 mars, och avslutas med påskafton på lördag.

Under stilla veckan har alla dagarna namn, även om de inte är religiöst förankrade.

Stilla veckan inleds som nämnts med palmsöndagen. Det var denna dag som Jesus red in i Jerusalem, och folket välkomnade honom med palmkvistar i händerna.

Måndagen efter palmsöndagen kallas blå måndag, och har ingenting med påsk att göra. I stället har det namnet sitt ursprung i dagen före fettisdagen. Då klädde man kyrkorummet i blått, vilket är sorgens färg.

Därefter följer vita tisdagen, som enligt uppgift ska komma från mjölet som man bakade fettisdagsbullarna av. Men hur dessa två dagar har hamnat i stilla veckan, när fettisdagen är flera veckor tidigare det är en annan historia.

Sedan kommer dymmelonsdagen, vars namn kommer från seden att just denna onsdag byta ut kyrkklockans metallkläpp mot en i trä en dymmel. Med träkläppen i klockan blev det en dovare klang, vilket passade bra under de dystra dagarna under påsken.

På påskdagen bytte man tillbaka till metallkläppen.

Skärtorsdagen inleder påskhelgen. Och att den heter skärtorsdag har varken med rosa färg eller knivar att göra. Ordet skära i skärtorsdag kommer i stället ifrån skära i betydelsen rena, som till exempel skärselden, den renande elden, eller som i sången Jungfru skär.

Skärtorsdag syftar på att Jesus, enligt evangelierna, tvättade lärjungarnas fötter på just denna dag.

Fottvätt var vanligt under Jesu tid. Man bar öppna skor och därför blev fötterna lätt smutsiga. Att tvätta fötterna på gästerna var en handlig av gästfrihet, men det gjordes i regel av någon med lägre social status, till exempel tjänare. Att Jesus tvättade lärjungarnas fötter satte därför Jesus i en position under dem.

Det var på skärtorsdagskvällen, kvällen innan sin avrättning, som Jesus äter tillsammans med sina lärjungar och instiftar nattvarden.

Senare på natten, när Jesus och hans lärjungar samlats i Getsemane trädgård grips Jesus av de romerska soldaterna. Han grips efter att Judas mot en betalning av 30 silvermynt har avslöjat för dem var Jesus finns och gett honom en kyss som tecken för soldaterna på vem som är Jesus.

Efter att Jesus gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus som fattar beslutet att han ska dömas till döden för att ha gjort anspråk på att kallas judarnas kung.

Han döms till döden genom korsfästning, det vi minns på långfredagen som är stilla veckans allra tyngsta dag.

Redan på 1600-talet blev dagen en helgdag och dessutom en fastedag.

Faktum är att så sent som 1969 fanns det ett förbud mot offentliga nöjestillställningar på långfredag, så affärer, restauranger och dans-palats var igenbommade. Det skulle helt enkelt råda allmän frid i samhället.

Även om det har lättats på dylika förbud, så präglas kyrkans gudstjänster under långfredagen av stillhet och allvar. Man läser texterna om korsfästelsen, och i många kyrkor spelas inte på orgeln, och inga kyrkklockor ringer.

Den tredje dagen (påskdagen) efter han dött uppstår Jesus från döden. När kvinnorna kommer till graven är stenen bortrullad och Jesus är inte där. Kristen tro är en tro på uppståndelsen, vändpunkten. Allt det som tynger vår jord, som hindrar livet, som stänger till våra hjärtan och stänger ute livet rullas bort.

Jesus visar sig sedan för lärjungarna på olika sätt och på annandag påsk hör vi berättelsen om hur två lärjungar är på väg bort från Jerusalem till byn Emmaus. De går och samtalar om det som hänt och plötsligt slår någon följe med dem. De förstår inte först vem han är, men när han stannar hos dem och äter, förstår de vem han är.

Christina Bodén/HT

Källor: Uppfatta, Wordpress, Svenska kyrkan

Mer läsning

Annons